برای حفظ سلامت پوست در ماه رمضان، این اقدامات را فراموش نکنید.

وقتی از حفظ سلامت پوست صحبت می‌کنیم، منظور تمامی مراقبت‌هایی است که برای بهبود، ترمیم و بازیابی پوست انجام می‌دهیم. حفظ سلامت پوست در هر شرایطی ضروری است، اما در ماه رمضان به خاطر نوشیدن کمتر آب در طول روز، سلول‌ها ذخایر آب خود را از دست می‌دهند و پژمرده می‌شوند.

برای جلوگیری از خشکی و تیرگی پوست در این ماه مقدس، باید وقتی از روز را برای مراقبت از پوست خود اختصاص داده و اقدامات زیر را انجام دهید.

 

 شوینده ها را تغییر دهید.
۱- برای حفظ سلامت پوست خود در ماه رمضان، بهتر است شوینده صورت معمول خود را با یک پاک کننده حاوی اسید گلیکولیک (برای پوست خشک و معمولی) یا اسید سالیسیلیک (برای پوست چرب) جایگزین کنید تا پوستتان خشک و تیره نشود.
از اسکراب استفاده کنید.
۲- اگر پوستتان حساس است بهتر است روزانه از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. همچنین، بهتر است از کرم های نرم کننده و آبرسان استفاده کنید. بهتر است هفته ای یکبار از اسکراب نیز استفاده کنید.
از محصولات مراقبت پوست استفاده کنید.
۳-برای جلوگیری از جوش، از کرم های مراقبت از پوست به جای لوسیون ها یا سرم های مرطوب کننده سبک استفاده کنید. هر برای شستشوی صورت، سرم مرطوب کننده را استفاده کنید تا پوست نرم و مرطوب بماند و محصولات حاوی ویتامین A و C را برای پوست خود انتخاب کنید.
از ضد آفتاب استفاده کنید
۴-استفاده از ضد آفتاب در هر فصل و زمان، حتی در زمستان، ضروری و لازم است. در ماه رمضان هم، به دلیل از دست دادن آب بدن، پوست حساس تر می شود و بنابراین، مصرف ضد آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین، توصیه می شود که ضد آفتاب با UVB و UVA مناسب و SPF 50 را انتخاب کنید.
رژیم غذایی هوشمندانه داشته باشید.
۵- در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود از مصرف فست فودهای چرب، شیرینی‌ها و غذاهای پر از قند و کربوهیدرات تصفیه شده خودداری کنید. البته تغذیه سالم همواره اهمیت دارد، اما از خوردن فست فودها در این ماه پرهیز کنید تا به دو دلیل: احساس کمتری از تشنگی داشته باشید و از افزایش وزن جلوگیری کنید و همچنین پوستی صاف و سالم داشته باشید.
برای پوست سالمتر، میوه و سبزیجات تازه و پروتئین‌های سالم را در تناول غذا خود ترجیح دهید، و فراموش نکنید که ورزش کنید و آب بیشتری بنوشید.
خواب کافی داشته باشید
۶-برای جلوگیری از تیره شدن و خسته به نظر رسیدن دور چشمان خود، بهتر است شبها به میزان کافی خوابید. هر فرد روزانه حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد.

به کافئین «نه» بگویید!

با توجه به اینکه نوشیدن چای هم در لیست غذایی بسیاری از روزه‌داران است، شاید بهتر باشد که برای داشتن پوستی سالم در ماه رمضان، عادت‌های غذایی بهتری را در پیش بگیرید. نکته جالب در مورد کنترل مصرف کافئین در طول ماه رمضان، می‌تواند در نقش یک سم‌زُدا ظاهر شود. اگر شما از جمله طرفداران قهوه هستید که حتی یک روز هم از نوشیدن آن غافل نمی‌شوید، فقط برای یک ماه از نوشیدن آن استعفا دهید!

 

آجیل شیرین  را به الگوی غذایی خود اضافه کنید

جالب است بدانید که بهترین وعده برای حفظ سلامت پوست، مصرف آجیل شیرین است. اگر در سال‌های اخیر، آجیل و دانه‌های مغذی را از یاد نبرده‌اید، حتماً می‌دانید که تأثیر مثبت آنها بر سلامت انسان چقدر بالاست.

با شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان  و شکر خداحافظی کنید.

میدانیم که بعضی از مردم عادت دارند که در زمان افطار و حتی سحری چای شیرین نوشند؛ اما این عادت ممکن است باعث آسیب به پوست شود. قند و شکر بر بدن اثرات منفی بسیاری دارند و باعث پیری و چروکیدگی پوست می‌شوند. سیستم ایمنی بدن نیز به دلیل مصرف قند ضعیف می‌شود و بدن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها ضعیف می‌شود. بنابراین، مصرف زیاد قند می‌تواند به بروز آکنه و بیماری‌های التهابی پوست منجر شود.
 از هیدراته کردن پوست خود غافل نشوید.
شما مطلعید که پوست شما در طول روزه داری می‌تواند رطوبت خود را از دست دهد. برای بهبود وضعیت پوست خود و هیدراته کردن آن، می‌توانید از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید. قبل از خرید محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست، بهتر است از صحت عملکرد آنها و لوگوی وزارت بهداشت مطمئن شوید.

مصرف لبنیات را محدود کنید

تغذیه‌شناسان و متخصصان پوست نیز درباره مصرف لبنیات در ماه رمضان نظراتی اعلام کرده‌اند. آنها باور دارند که کاهش مصرف لبنیات یک روش موثر برای حفظ سلامت پوست در این ماه است. آنها تأیید کرده‌اند که محصولات لبنی مانند ماست و پنیر ممکن است با بروز آکنه‌ها و جوش‌های پوستی مرتبط باشند.
پس بهتر است از مصرف فرنی، ماست و دیگر محصولات لبنی خودداری کنید و به جای شیر معمولی یا پرچرب، از شیربرنج یا شیر بادام استفاده کنید. زیرا شیر معمولی یا پرچرب می‌تواند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست و ایجاد جوش شود.
  از روغن‌های آب‌رسان استفاده کنید

برای بهبود عملیات آب‌رسانی در بافت پوست بدن و حتی حین آرایش کردن چهره خود، استفاده از روغن آب‌رسان یا محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست توصیه می‌شود. پزشکان توصیه کرده‌اند که در ماه رمضان، قبل از خوابیدن، پوست صورت یا بدن خود را با روغن‌های آب‌رسان تقویت کنید. می‌توانید از روغن‌های بادام و یا آووکادو به عنوان روغن شب استفاده کنید و هر شب قبل از خواب، یک قطره از آنها را روی پوست خود ماساژ دهید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 95
ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉