30 توصیه برای جذاب بودن و مراقبت از پوست

از آنجایی که حفظ پوستی سالم و شاداب برای همه ما اهمیت دارد، در این متن با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا نکاتی را در خصوص مراقبت از پوست یاد بگیریم.

 

1.شما باید کرم ضدآفتاب را زیاد استفاده کنید

این توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب به اندازه‌ای تکرار شده است که ممکن است حوصله شما را سر ببرد، اما استفاده از آن آسان‌ترین راه برای نشان دادن جوانی پوست شما است. باید بدانید که ۹۰ درصد چین و چروک‌ها از تابش نور خورشید ناشی می‌شود و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، با مصرف مداوم کرم ضدآفتاب می‌توانید از ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست جلوگیری کنید.

آسیب ناشی از نور خورشید در فصل زمستان نیز سلامت پوست را تهدید می‌کند و بنابراین باید از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید که از اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند.

 

۲. شانه ها ، برسها و اسفنجهای آرایشی خود را تمیز کنید

برای اطمینان از بهداشتی ماندن برسها، برسها و اسفنجهای آرایشی خود را به صورت منظم و حداقل هر دو یا سه هفته یک بار شستشو دهید. برای این کار، چند قطره مایع تمیزکنندهی صورت یا شامپو را با مقداری آبِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کرده و برسهای خود را در این محلول تکان دهید تا تمیز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشویید، به آرامی تکان بدهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. این کار کمک میکند تا از تجمع و رشد باکتریهای آلودگی در برسها و اسفنجهای آرایشی جلوگیری شود و پوست شما پاک و سالم بماند.

 

۳. آجیل مصرف کنید

با توجه به تحقیقات اخیر، مغزها دارای مقادیر زیادی سلنیوم هستند که می تواند خاصیت کشسانی پوست را افزایش دهد و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید تا از فواید خوردن این مغزهای خوشمزه بهره مند شوید.

۴. از سرم های پوستی استفاده کنید

سرم های پوستی با قدرت بیشتری نسبت به لوسیون ها و کرم ها عمل می کنند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از آنها می توانید به سرعت نتایج را مشاهده کنید. آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکالهای آزاد و استرس محافظت می کنند، و پنتاپپتیدها نیز موثر در تقویت کلاژن و جوانسازی پوست هستند. بنابراین به دنبال سرم هایی با این ترکیبات باشید. این سرم ها مولکولهای کوچکی دارند که به آسانی در لایه های عمیق پوست جذب می شوند. برای بهبود نتایج، پس از شستشوی کامل صورت، از سرم مناسب استفاده کنید و سپس ضد آفتاب یا مرطوب کننده بزنید تا پوست خود را نرم و مرطوب نگه دارید.

 

۵. گوشی تلفن همراهتان را ضدعفونی کنید

براساس یک مطالعه از دانشگاه استنفورد، گوشی تلفن همراه که همیشه در دست ماست و آن را زمین نمی‌گذاریم، ممکن است از سرویس‌های بهداشتی و متروی پرجمعیت آلوده‌تر باشد. در واقع، صفحه‌ی لمسی گوشی تلفن همراه ما ممکن است حتی از زمانی که فردی عطسه می‌کند، میکروب بیشتری منتقل کند. این واقعیت ترسناک است، اما وقتی با گوشی تلفن حرف می‌زنیم، میکروب‌ها به سمت گونه‌ها و فک‌هایمان حرکت می‌کنند و باعث جوش و تحریک پوست می‌شوند. بنابراین، برای حفظ تمیزی گوشی موبایل و صورت، پیشنهاد می‌شود چند بار در روز گوشی خود را با دستمال ضد عفونی کننده آنتی‌باکتریال تمیز کنید.

 

۶.پوست خود را در حالت مناسب حفظ کنید

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به مراحل مهمی احتیاج دارد که ممکن است از خود محصولات مهمتر باشند. بعد از شستن پوست و خشک کردن آن، از محصولات پوستی حاوی مواد تشکیل دهنده فعال استفاده کنید. بهتر است ابتدا از محصولات حلال در آب استفاده کرده و سپس به کرمها و محصولات غلیظ تر مانند سرم آنتیاکسیدان و کرم رتینا-ای بپردازید. اگر نیاز به مرطوب کننده دارید، ابتدا از آن استفاده کنید و سپس ضدآفتاب را به کار ببرید، که باید هر روز استفاده شود. این روند کمک می‌کند تا محصولات بهتر جذب شوند و به پوست شما کمک کنند.

 

 

۷. لبنیات را از تغذیه خود حذف کنید

جسیکا وو معتقد است که حتی محصولات لبنی ارگانیک، حاوی مقادیر زیادی از هورمونهای گاوی هستند که می توانند غدد چربی و منافذ پوست را تحریک کنند و باعث بروز آکنه شوند. او پیشنهاد می دهد که در صورت لزوم، از محصولات لبنی بدون چربی استفاده شود، زیرا هورمونها در چربی متمرکز هستند و از این رو، محصولات بدون چربی گزینه بهتری می توانند باشند. این باید به یاد داشت که محصولات لبنی در غذاهای مختلفی مانند سس ها، غذاهای پروتئینی و شیک ها و بستنی ها نیز استفاده می شوند.

 

۸. شروع به استفاده از رتینول کنید

رتینول یا ویتامین آ، یک ماده‌ی ضروری است که همه باید از آن استفاده کنند. تحقیقات پزشکی سالهاست که کارایی رتینول را اثبات کرده و نشان داده است که این ماده به احیاء سلول‌های پوستی کمک کرده و به قدرت محصولات حاوی کلاژن افزوده تا پوست را سالم و جوان نگه دارند. بیشتر متخصصین پوست موافقند که حتی اگر می‌خواهید فقط از یک محصول ضد پیری استفاده کنید، بهتر است که آن حاوی ویتامین آ یا رتینول باشد، زیرا این ماده معجزه خواهد کرد و حتی می‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطانزای سلول‌های پوست که در اثر نور آفتاب اتفاق می‌افتد، را خنثی کند. عوارض ضد التهابی این ماده بسیار منحصر به فرد است و به همین دلیل می‌تواند در درمان آکنه، چین و چروک‌ها و دیگر عوامل پیری پوست موثر باشد.

 

۹. به اندازه کافی بخوابید

همانطور که میدانیم، اهمیت خواب کافی برای سلامت بدن، و به ویژه پوست، بسیار مهم است. اگرچه این موضوع ممکن است تکراری به نظر برسد، اما ارزش دارد آن را به یاد داشته باشیم، همانطور که پزشک آمریکایی دو تخصص پوست و روانپزشکی، امی وکسلر، اشاره میکند. او تاکید دارد که کم خوابی و بی خوابی میتواند گردش خون را کاهش دهد و باعث پوست پریدهرنگ شود. بنابراین، انجام مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مغذی و آبرسان قبل از خواب، بهترین زمان برای بازسازی سلولهای پوست است.

 

۱۰. منافذ باز و ریز پوست را لایه برداری کنید

 

تعجب می‌کنیم که چگونه منافذ ریز پوست می‌توانند مشکل‌ساز شوند، به اندازه‌ای که بیشترین مشکلات پوستی در خانم‌ها به همین منافذ کوچک پوست مربوط باشد.وقتی این منافذ با آلودگی، چربی، سلول‌های مرده، کراتین و پروتئین‌هایی که روی سطح پوست زندگی می‌کنند پر شوند، بزرگتر به نظر می‌رسند. بنابراین باید این منافذ را ببندیم تا کوچکتر شوند. برای تمیز کردن و بستن منافذ باز پوست، روزانه و به طور مرتب از موادی مثل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک، از اجزای ثابت ژل‌های درمان آکنه، استفاده کنیم.

همچنین می‌توانیم برای لایه برداری سلول‌های مرده پوست، به فاصله دو هفته یکبار با دستگاه میکرودرم به پزشک مراجعه کنیم. برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوست با گذشتن سن بالاتر، باید پوست را از آسیب اشعه‌های آفتاب حفظ کنیم، زیرا آسیب نور آفتاب می‌تواند کلاژن را تخریب کند که ممکن است باعث بازتر شدن منافذ پوست شود.

 

۱۱. استفاده از محصولات حاوی رسوراترول را توصیه می‌کنیم.

رسوراترول یک پلیفنول و آنتی اکسیدان قوی است که در پوست انگور قرمز وجود دارد و برای جلوگیری از چین و چروک و آسیب دیدگی سلولهای پوست به دلیل عوامل مخرب مانند آلاینده ها و دود، استفاده میشود. به گفته ارین گیلبرت، متخصص پوست و پژوهشگر، این ماده در بسیاری از محصولات پوستی به قدرت بیشتری از ویتامین C شناخته شده است و مطالعات نشان داده که میتواند به سفتی پوست کمک کند. برای کاهش خطوط و چروک ها و داشتن پوستی صاف، میتوانید هر شب از مقدار کمی سرم رسوراترول استفاده کنید.

 

۱۲. به پوست گردن و بالای سینه اهمیت بدهید

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که پوست تنها به معنای صورت است و وقتی به گردن می‌رسیم، فراموش می‌کنیم که سینه را هم در نظر بگیریم. اما پوست این نواحی از بدن هم با چاله‌ها، ضعیف شدن و لکه‌های پوستی مبارزه می‌کند که مجبور می‌شویم آنها را زیر لباس پنهان کنیم. «این نواحی، دارای پوستی نازک و حساس و بدون ذخیره خون فراوان هستند، بنابراین به راحتی بهبود پیدا نمی‌کنند.

همچنین، باید همیشه به این بخش از پوست کرم ضدآفتاب بزنیم.» پوست گردن و سینه نیاز به محصولات مراقبتی دارند که معمولاً برای صورت استفاده می‌شود، اما به مقدار کمتری از محصولات حاوی مواد فعال تر مانند رتینول و انواع اسیدها نیاز است، چرا که ممکن است پوست این نواحی حساس شود.

 

۱۳. پیش از خواب، آرایش خود را پاک کنید

باقی‌ماندن آرایش و آلودگی روی پوست نه تنها باعث خشکی پوست می‌شود بلکه می‌تواند منجر به پوسته‌های سفیدی، یا شوره، روی پوست شود. آقای دکتر مکرین الکسیادس آرمناکاس، استادیار متخصص پوست در دانشکده پزشکی ییل آمریکا، باور دارد که بیشتر محصولات آرایشی حاوی مولکول‌های قندی هستند که می‌توانند باعث رشد قارچ‌ها در طول شب شوند. به علاوه، آرایش چشم نیز باید به‌خوبی پاک شود تا از جوش‌ها، خارش و کیست میلیا جلوگیری شود. برای پاکسازی آرایش چشم، می‌توانید از محصولات پاک‌کننده آرایش چشم موجود در بازار استفاده کنید.

 

۱۴. هنگام کمبود خواب، از شیر سویا استفاده کنید

شیرسویا یک ضدالتهاب طبیعی است که تورم و پف را کم میکند. پروتئین سویا باعث میشود خطوط موسوم به پنجه کلاغی که معمولا اطراف چشم ها ایجاد میشوند کمتر و ملایمتر به نظر برسند. خنکی شیر سویا، پف چشم را کم میکند و با انقباض رگهای اطراف چشم باعث میشود خون به چشمتان ندود و چشمتان قرمز به نظر نرسد. برای اینکه حس بهتری داشته باشید و برای رفع قرمزی چشم ها میتوانید از کمپرس شیر سویا استفاده کنید. پنبه را آغشته به شیرسویا کنید و روی چشم ها (یا هر قسمت از صورتتان که قرمز و ملتهب یا تحریک شده است)، بگذارید. حالا آرام باشید و اجازه دهید این کمپرس مفید ۵ دقیقه روی پوستتان بماند.

 

۱۵.  به پف زیر چشم خود توجه کنید و آن را درمان کنید.

بهتر است هنگام خواب، صورت خود را کمی بالا بگیرید تا جلوی آب‌جمع شدن زیر چشم‌ها و پف آن‌ها را بگیرید. می‌توانید از دو بالشت زیر سر استفاده کنید. صبح‌ها نیز می‌توانید زیر چشم‌ها را با یک کرم دور چشم حاوی مواد ضدپف استفاده کرده و با ماساژ آن را بازسازی کنید. برای رفع تیرگی دور چشم، می‌توانید از کرم حاوی کافئین استفاده کنید، زیرا کافئین باعث منقبض عروق خونی می‌شود و پیشگیری از تیرگی پوست می‌کند. همچنین مواد مانند دی اکسید تیتانیوم، میکا و اکسید آهن در این کرم‌ها بازتاب نور را افزایش می‌دهند و پوست را شفاف تر می‌کنند.

 

۱۶. از استفاده از آب داغ خودداری کنید.


هرچند استحمام با آب داغ در فصل سرد لذتبخش است، اما باید بدانید که آب داغ یکی از دشمنان پوست شما است. استحمام با آب داغ ممکن است باعث قرمزی و حتی سوختگی پوست شود، همچنین میتواند باعث تلاش عروق خونی برای خنک کردن پوست شود که منجر به سرگیجه شدن شما شود. پوست شما ممکن است در سن بیست سالگی در یک ساعت به حالت عادی خود بازگردد، اما در سن سی سالگی این فرآیند ممکن است دو ساعت طول بکشد و در سن چهل سالگی پوست شما قابلیت بازگشت به حالت عادی و خاصیت ارتجاعی بیست سالگی را نداشته باشد و در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

۱۷. هیچ وقت استفاده از مرطوب کننده را به تأخیر نیاندازید

 

تمام مرطوب‌کننده‌ها دارای ترکیبات کلیدی هستند که به عنوان یک سد محافظ برای پوست عمل می‌کنند و از از بین رفتن رطوبت سطح پوست جلوگیری می‌کنند. با این حال، پوست به طور مداوم رطوبت خود را با تبخیر کردن خنک می‌کند. بنابراین، پیش از هیدراتاسیون و از دست دادن رطوبت پوست، شما فقط چند دقیقه وقت دارید تا از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

توصیه می‌شود که هنگامی که صورت شما هنوز کمی خیس است، از مرطوب‌کننده حاوی دایمتیکون استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع مرطوب‌کننده می‌تواند تا ۲۴ ساعت رطوبت پوست را حفظ کند، پوست را محافظت کند و با جذب رطوبت در پوست، خطوط نازک روی صورت را کاهش دهد. بهترین روش برای درک اثر رطوبت بر پوست، مقایسه‌ی کشمش و انگور است.

 

۱۸.  لطفاً صورت خود را با دقت اصلاح کنید.

 

استفاده از موم یا اصلاح موهای زائد، به خصوص برای خانم‌هایی با پوست تیره، ممکن است به آسیب‌های پوستی مانند لکه‌ها یا زخم‌ها منجر شود. پیش از انجام اپیلاسیون، بخش‌هایی از پوست که می‌خواهید اصلاح کنید را با یک شستشوی آنتی‌باکتریال تمیز کنید. همچنین از یک ماده ضد التهاب بعد از اصلاح استفاده کنید تا پوست کمترین آسیب را ببیند و تغییر رنگ ندهد.

توصیه می‌شود تا چند روز پس از اصلاح از کرم ترمیم کننده پوست استفاده کنید تا پوست شما آسیب نبیند و لکه نزند. هزینه‌ی خرید این محصولات در طولانی مدت می‌تواند مانند پس‌انداز عمل کند، زیرا هزینه درمان آسیب‌های پوستی در سنین بالاتر بسیار بیشتر از این است.

 

۱۹. آب هندوانه بخورید

افزودن غذاهای حاوی لیکوپن مانند آبمیوه های صورتی، به رژیم غذایی از آسیب ها و قرمزی ناشی از انتشار نور آفتاب جلوگیری می‌کند و همچنین از چروک پوست و حتی ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند. برای بهبود وضعیت پوست خود، هر روز یک لیوان آب هندوانه میل کنید. می‌توانید این آبمیوه را به تنهایی یا به همراه سایر آبمیوه‌ها مصرف کنید، به سالاد اضافه کنید یا حتی جهت تهیه یخ‌زده استفاده کنید. این روش علاوه بر تامین نیاز آبی بدن، پوست شما را نیز تازه و شاداب نگه می‌دارد.

 

 

۲۰. پوستتان را لایه برداری کنید

با گذر زمان، آنزیم‌های طبیعی پوست دیگر به خوبی قادر به حذف سلول‌های مرده نیستند. این سلول‌ها روی پوست باقی می‌مانند و باعث می‌شوند که نور به خوبی از پوست بازتاب نشود. این موضوع باعث تغییر رنگ پوست و از دست دادن شادابی آن می‌شود. با استفاده از اسیدهای آلفاهیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک می‌توان به سرعت حذف این سلول‌های مرده از پوست کمک کرد.

بیشتر کرم‌ها این مواد را در ترکیبات خود دارند، اما میزان آنها کم است. برای این که اثربخشی بیشتری داشته باشد، بهتر است کرمی انتخاب کنید که حدود ۸ درصد از این مواد را دارد. مقدار زیاد این مواد ممکن است به پوست آسیب برساند. در ابتدا پوست ممکن است کمی سوزش بکشد، اما با استفاده مداوم این احساس کاهش یافته و پوست عادت می‌کند.

 

 

۲۱. عینک آفتابی بزنید

اگر به دنبال یک عینک آفتابی تازه هستید، ما به شما بهانه‌ای برای خرید آن ارائه خواهیم داد. استفاده از عینک آفتابی بیشتر از کرم ضدآفتاب مؤثرتر در جلوگیری از ایجاد خطوط زیر چشم و پیری پوست است. پوست اطراف چشم‌ها، بیشتر از مناطق دیگر صورت، بسیار نازک است و همواره پیری پوست در چروک‌های اطراف چشم مشهود است.

بنابراین، خرید یک عینک آفتابی مناسب و به اندازه کافی بزرگ، که تمام منطقه اطراف چشم را پوشش دهد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند، بسیار مهم است. بهتر است هر زمان که زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید، از عینک آفتابی استفاده کنید تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

 

۲۲. آب زیاد بنوشید

مصرف آب، التهاب و قرمزی پوست را کاهش داده و مواد مغذی و اکسیژن کافی را به پوست ارائه می‌دهد. این کار موجب پیشگیری از کمبود رطوبت و خشکی پوست شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. آب اسید هیالورونیک را که بطور طبیعی در پوست موجود است، افزایش می‌دهد و پوست را شاداب نگه می‌دارد. باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید و اگر فعالیت‌هایتان زیاد است یا در مناطق گرم زندگی می‌کنید، به آب بیشتری نیاز دارید. همچنین می‌توانید برای بهبود طعم آب، از جوشانده‌های تسکین دهنده و ضد التهاب مانند بابونه یا نعنا استفاده کنید.

 

۲۳. صبحانه غلات را میل کنید.

اگر پوست شما خسته و کدر به نظر میرسد، احتمالا کمبود زینک دارید.معمولا افراد تحت رژیم های لاغری یا کسانی که در خوردن خوراکیهای فرآوری شده افراط میکنند نمیتوانند زینک کافی برای سلامت و درخشانی پوستشان دریافت کنند.زینک به بهبود بافت آسیب دیده ی پوست و التیام التهاب کمک میکند. از طرفی باعث از بین رفتن جوشهای پوستی، آکنه و تحریکات پوستی میشود. غلات صبحانه حدودا ۲۵ درصد نیاز روزانه به مواد مغذی و روی (زینک) را تأمین میکند و میتواند باعث سلامت پوست شود و کمک کند تا رنگ و روی شاداب تری داشته باشید.

 

۲۴. در استفاده از محصولات مراقبت از پوست، صبور باشید.

همه ما همیشه در تلاش برای سریع رسیدن به هدف خود هستیم، این موضوع در استفاده از محصولات پوستی نیز صدق می‌کند. اما بهتر است صبور باشید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید. بنابراین، هنگام استفاده از محصولات پوستی به آن‌ها زمان کافی بدهید تا تأثیرات خود را نشان دهند. همچنین، از استفاده همزمان از چند محصول جدید خودداری کنید.

پیشنهاد می‌شود با یکی از محصولات سیستم مراقبت از پوست خود آغاز کنید و سپس هر ۳ تا ۴ روز یک محصول دیگر را به روتین خود اضافه کنید. اگر علائم ناخوشایندی مانند خارش، تحریک و یا سوزش پوست را تجربه کردید، باید آن محصول را کنار بگذارید. به هر محصول حداقل ۱۲ هفته (تا ۶ ماه) زمان بدهید تا نتیجه آن دیده شود یا خیر. در کل، بهتر است صبور و حوصله‌مند باشید.

 

۲۵.مواد غذایی پرچربی و پر کربوهیدرات را کنار بگذارید

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف رژیم غذایی با اقلام زیاد چربی و کربوهیدرات، می‌تواند خطوط و چروک‌های پوستی را افزایش دهد. مصرف پنیرهای خامه‌ای و گوشت قرمز، که حاوی چربی‌های سالخورده هستند، می‌تواند به پیری پوست کمک کند. برای بهبود بازسازی سلول‌های پوست و افزایش فرآیند جوانسازی آن، بهتر است از منابع پروتئینی سبک مانند ماهی، گوشت سفید، توفو، لوبیا و عدس استفاده کنید.

 

 

۲۶. سبزیجات را حتما به یاد داشته باشید.

اگر توجه کنید، بسیاری از کرم‌های ضد چروک حاوی آنتی اکسیدان‌های گیاهی مانند قارچ یا سویا هستند. آنتی اکسیدان‌های گیاهی، که به عنوان جنگجویان کوچک علیه عوامل پیری زودرس عمل می‌کنند، بهترین کارایی را در پاکسازی پوست از رادیکال‌های آزاد دارند. گیاهانی که در جهت تغذیه مصرف می‌کنیم، خواص ضد‌سرطانی دارند، به این معنا که عناصر موجود در آن‌ها در سیستم گوارش ما از بین نمی‌روند. بنابراین، استفاده مستقیم از این گیاهان بر روی پوست، تأثیر دو چندانی خواهد داشت. بنابراین، تلاش کنید از سرم‌های گیاهی مانند سرم قارچ بر روی پوستتان استفاده کنید.

 

۲۷. بروکلی بخورید :

مقدار ویتامین C در بروکلی بیشتر از پرتقال است. بر اساس باور مورگان، مصرف نصف فنجان بروکلی خام می‌تواند 65 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند. تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی حاوی ویتامین C می‌توانند اثرات رادیکال‌های آزاد را که باعث چروک و تیرگی پوست می‌شوند، کاهش دهند و همچنین بهبود زخم‌ها و محافظت از پوست را ارتقا دهند.

از آنجا که مصرف ویتامین C باعث بهبود پوست می‌شود، بهتر است از آن برای مراقبت از پوست بهره برد. یک مطالعه نشان داد که زنانی که پوستشان به دلیل افتاب آسیب دیده بود، پس از مصرف کرم‌های حاوی ویتامین C، تا 6 ماه‌ بعد بهبود قابل ملاحظه‌ای در خطوط و چروک‌ها و تغییر رنگ پوست صورت خود داشتند.

 

۲۸.دستتان را از جوش های صورتتان دور نگه دارید.

لمس یا تحریک پوست صورت حتی به آرامی نیز ممکن است باعث آسیب همیشگی به پوست شود. برخی بیماران بدون استفاده از داروها بهبود یافته‌اند، چراکه ترک عادت دستکاری پوست صورتشان را به عهده گرفته‌اند. هر بار که یک جوش را تحریک می‌کنید، پوست ممکن است آسیب ببیند و به التهاب بیفتد. علاوه بر این، باکتری‌ها ممکن است به عمق پوست نفوذ کرده و غدد چربی را محرک کنند که منجر به آسیب و التهاب‌های شدیدتری می‌شود.

این ممکن است منجر به افزایش تعداد جوش‌ها، تغییر رنگ پوست، و ایجاد لک و زخم‌های بیشتر شود. بنابراین، اگر حس کردید صورتتان پر از جوش است، بهتر است در ابتدا به جای دستکاری خود، به افراد متخصص مراجعه کرده و اجازه دهید تا پوست شما را به صورت حرفه‌ای پاکسازی کنند.

 

۲۹. توت های مختلف به پوست شما کمک می کنند.

در یخچالتان یک معجون قدرتمند ضدپیری پنهان شده است که شامل تمشک با الاجیک اسید است، یک آنتی‌اکسیدان قوی که مطابق با تحقیقات، می‌تواند چروک‌ها را کاهش دهد. دکتر وو اظهار داشته است که آب تمشک می‌تواند به کلاژن محافظت کند و این کلاژن محافظ، پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش خورشید حفظ کند.

با اضافه کردن عسل به تمشک، می‌توانید پوست خود را از از دست دادن رطوبت محافظت کنید زیرا عسل مقدار زیادی رطوبت را در خود نگه می‌دارد. برای تهیه ماسک، چند تمشک را له کرده و با یک قاشق عسل مخلوط کنید. این ماسک را به پوست تمیز بمالید و برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست نگه دارید، سپس آن را با آب بشویید و پوست خود را به آرامی خشک کنید.

 

۳۰. کرم ضدآفتاب خود را بهبود دهید.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C، پیش از اینکه عوامل محیطی و سموم به پوست آسیب برسانند، یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می کنند. به همین دلیل، اگر یک کرم مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان را به برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید و آن را زیر کرم ضد آفتاب خود استفاده کنید، تأثیر ضد آفتاب بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر، کرم های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی هستند که در پوست جذب می شوند. بنابراین، بهتر است هر روز و هر دو ساعت یکبار از یک ضد آفتاب با SPF ۱۵ استفاده کنید اگر از منزل خارج نمی شوید و اگر خارج از خانه هستید از یک ضد آفتاب قوی تر با SPF ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 95
ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉