کارکرد لیزر موهای زائد بدن چگونه است؟

پزشک : خانم دکتر هدیه ذکاوت

چکیده:

لیزر موهای زائد با استفاده از فناوری نور عمل می‌کند. این روش با استفاده از پالس‌های انرژی نور، ریشه و فولیکول هر تار مو را از بین می‌برد و باعث می‌شود موهای بدن به طور دائمی برداشته شوند. برای رسیدن به حذف دائمی مو، بیماران نیاز به چند جلسه درمانی با لیزر دارند که در طول هفته‌ها و ماه‌ها انجام می‌شوند. موها در مراحل مختلف رشد خود قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از رشد مجدد فولیکول‌های مو، لیزر در مرحله رشد فعال آنها باید انجام شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه افراد با موهای روشن نیز می‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند، اما جلسات لیزر ممکن است برای افرادی با موهای تیره و پوست روشن بیشتر باشد. در کلینیک ریحانه النبی، افراد آموزش داده می‌شوند تا بتوانند لیزر نواحی خاص را به طور خودشخص انجام دهند و افراد با موهای تیره نیز می‌توانند بدون مشکل از لیزر موهای زائد استفاده کنند.

 

لیزر مو چیست؟

برخلاف سایر روش های از بین بردن مو، لیزر موهای زائد شامل استفاده از فناوری نور است. لیزر، با انتشار پالس های انرژی نور به یک ناحیه مشخص پوست عمل می کند و ریشه و فولیکول هر تار مو را از بین می برد. با از بین رفتن ریشه و فولیکول، موها نمی توانند دوباره رشد کنند و این باعث می شود تا موهای بدن به طور دائمی برداشته شوند.

بیماران باید تحت یک سری جلسات درمانی با لیزر قرار بگیرند که طی هفته ها و ماه ها پخش شده اند. این فاصله برای از بین بردن جداگانه فولیکول های مو و دستیابی به حذف دائمی مو لازم است. به طور کلی ریشه مو، سه مرحله از رشد را طی می کند و موها در یک منطقه خاص از بدن هرکدام می توانند در یک زمان مشخص، در مراحل مختلف قرار داشته باشند. فاصله داشتن جلسات لیزر درمانی بسیار مهم است. برای جلوگیری از رشد مجدد فولیکول های مو، لازم است لیزر موهای زائد در مرحله رشد فعال، رخ دهد.

به طور کلی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های جدید امکان لیزر برای افرادی که موی روشنی دارند نیز مهیا شده است ، اما جلسات لیزر این افراد بیشتر از افرادی است که موهای تیره و پوست روشنی دارند، زیرا هیچ رنگدانه کافی برای لیزر وجود ندارد که به طور موثری مورد هدف قرار گیرد، ولی در کل می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند و نتیجه بگیرند

***در کلینیک ریحانه النبی به شما آموزش داده می شود تا لیزر نواحی خاص(بیکینی) توسط خود شخص انجام شود.

افرادی که مو و پوست تیره دارند نیز به لطف پیشرفت دستگاه های جدید می توانند از لیزر موهای زائد بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

مزیت های لیزر مو

لیزر موهای زائد با انتشار پالس هایی از نور بسیار متمرکز به طور مستقیم در فولیکول های مو کار می کند. سپس فولیکول ها گرما را از آن نور جذب می کنند ، که این باعث از بین رفتن موها می شود.

به عنوان روشی غیر جراحی و غیر تهاجمی برای از بین بردن مو ، فواید زیادی دارد:

دقت بالا: در لیزر موهای زائد اشعه لیزر با دقتی بالا به سمت فولیکول مو هدایت و آن را تخریب و نابود می کند به طوری که به بافت های مجاور آسیبی نمی رسد.

سرعت درمان بالا: اگرچه مدت زمان درمان در هر فرد بسته به اندازه منطقه مورد نظر متفاوت است، ( به طور مثال زمان لیزر صورت کمتر از زمان لیزر دست ها یا پاها می باشد ) اما سرعت لیزر بسیار بالاتر از روش های درمانی دیگر همانند اپیلاسیون وکس کردن و شیو می باشد. همچنین در طی چند هفته اول از اولین درمان خود شما نتایج (نازک شدن و کاهش حجم) را در موهای خود مشاهده خواهید کرد.

هزینه و قیمت:ممکن است شما مجبور به سرمایه گذاری مقدماتی بیشتری برای از بین بردن لیزر موهای زائد باشید، اما در دراز مدت لیزر موهای زائد برای شما به صرفه تر است زیرا شما برای اپیلاسیون ، کرم اصلاح یا ریش تراشی و وکس کردن در طول فواصل زمانی کم و تا آخر عمر باید به طور منظم هزینه کنید.

لیزر درمانی طولانی مدت است بعد از اتمام جلساتی که کلینیک برای شما تعیین می کند شما فقط کافیست هر چند ماه یکبار فقط برای تمدید به کلینیک مراجعه نمایید که خود در دراز مدت هزینه ی زیادی را برای شما صرفه جویی خواهید کرد.

درد کمی حس خواهید کرد: پس از شروع درمان شما دیگر نیازی به مقابله  کردن با موهای  ناخوشایند مانند آنچه که با اپیلاسیون بروز می کند ندارید، همین امر در مورد تیغ نیز وجود دارد، در افراد مختلف شدت درد متفاوت می باشد و اینکه در بعضی نقاط بدن ممکن است درد بیشتری را حس نمایید.

اما در دستگاه های جدید لیزر، این درد به صفر رسیده است و در باقی دستگاه های دیگر نیز همانند ضربه ی یک کش لاستیکی است که با کولینگ قوی دستگاه ها و استفاده از کرم ها و لوسیون ها بی حسی یا درد بسیار کمی حس خواهید کرد یا چیزی در کل حس نخواهید کرد.

در تمام نواحی بدن می توان لیزر را انجام داد: شما می توانید لیزر موهای زائد را در هر نقطه از بدن انجام دهید : صورت ، پاها ، پشت ، زیر بغل ، خط بیکینی یا هر جای دیگری که موهای زائد دارید.

دیگر نگران موهای زیر پوستی نباشید: بعد از انجام لیزر موهای زائد، مو از ریشه تخریب شده و دیگر جایی برای رشد ندارد، اما بعد از شیو کردن و یا اپیلاسیون فولیکول مو هنوز سر جای خود می باشد و احتمال بالایی وجود دارد که موهایی که می خواهند دوباره رشد کند به صورت کج رشد نمایند و باعث عفونت در پوست گردند.

حتی اگر بعد از لیزر مویی نیر امکان رشد داشته باشد این مو به دلیل دقت بالای لیزر کاملا صاف و بدون کج شدن رشد خواهد کرد.

تاثیر گذاری بالایی در حذف موهای زائد دارد: اشعه لیزر به عمق پوست نفوذ کرده و فولیکول موی شما را هدف می گیرد و آن را از بین می برد این فولیکول برای رشد مجدد به زمان بالایی نیاز دارد به همین دلیل لیزر موهای زائد موثرترین روش برای رفع موهای زائد شما به نسبت بقیه روش ها می باشد.

کاندید مناسب

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

لیزر موهای زائد تقریباً برای هر کسی امکان پذیر است امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های جدید لیزر این امکان برای تمامی رنگ پوست و موها ایجاد شده که بتوانند لیزر موهای زائد را انجام دهند،  کاندیدای ایده آل دارای خصوصیات زیر هستند:

  • پوست به نسبت روشن
  • موهای تیره و زخیم
  • برای افرادی که دارای انواع موی زیر هستند

 

برای افراد زیر نیاز به جلسات بیشتری به نسبت بقیه می باشد:

  • موی قرمز
  •   موی بلوند
  •   موهای طلایی سرخ گون
  •   موی سفید

نکات قبل از لیزر مو

  • 24 ساعت قبل از جلسه لیزر توصیه می شود منطقه مورد نظری که می خواهید لیزر بر روی آن انجام شود را اصلاح و شیو نمایید.

    با انجام این کار بخش عمده ای از موهای سطح حذف می شود ، ( که به نوبه خود احتمال سوزش پوست را کاهش می دهد) ،  اما باید به گونه ای باشد که به تکنسین اجازه  دهد تا به اندازه کافی فولیکول مو را ببیند تا بداند که چه مناطقی را باید مورد هدف لیزر قرار دهد  در صورتی که منطقه مورد درمان به درستی تراشیده نشود، مشاهده دقیق محل رشد فولیکول ها روی پوست سخت تر خواهد بود.

    به علاوه هرگز وکس کردن  قبل از لیزر ایده خوبی نیست و بهتر است محصولات مراقبت پوستی  مانند کرم ها و یا روغن را استفاده نکنید .
  • از آرایش کردن در روز لیزر موهای زائد اجتناب کنید محل لیزر باید تمیز و بدون هیچ آرایشی باشد.

    با متخصص لیزر و پزشک خود قبل از شروع درمان مشورت و صحبتی داشته باشید، پزشک بعد از بررسی پوست و موی شما تعداد جلسات شما را تعیین می کند، همچنین اگر حساسیت یا بیماری های پوستی در گذشته یا الان دارید را به پزشک خود اطلاع دهید.

    4 تا 6 هفته قبل از لیزر اپیلاسیون و یا وکس کردن ممنوع! زیرا با این روش ها فولیکول مو از جای خود کنده شده و دیگر چیزی برای لیزر کردن باقی نمی ماند بهترین روش همانطور که در بالا ذکر شد شیو و اصلاح کردن با تیغ و ژیلت می باشد که فولیکول مو نیز در جای خود باقی می ماند و آماده است تا توسط لیزر حذف گردد.
  • البته توصیه می شود قبل از لیزر آفتاب نگیرید و در معرض آن نباشید چون حساسیت پوست بالا می رود .
    اگر در پوست خود دچار افتاب سوختگی یا تاولی شده اید بهتر از لیزر را به زمان دیگری موکول کنید چون لیزر امکان دارد این سوختگی چند برابر کند و اصلا تاثیری بر روی موی شما نگذارد
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از لیزر خودداری کنید ، زیرا آنها حساسیت به نور ایجاد میکنند ، به این معنی که پوست شما را به نور حساس می کند و منجر به سوزاندن پوست شما می شود.
  • 24ساعت قبل از درمان ، الکل ننوشید.
  • قبل از جلسه لیزر نوشیدنی ها کافئین دار ننوشید.

نکات بعد از لیزر مو

بعد از جلسه لیزر موهای زائد چه نکات و اقداماتی باید انجام داد و چه زمانی نتایج را خواهید دید؟

  • اگر دچار لکه هایی در پوست شدید، پیشنهاد می شود برای چند روز از یک کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید نگران نباشید این لکه ها پس از چند روز از بین می رود.
  • همچنین توصیه می شود که 24 ساعت بعد از لیزر شدن از آفتاب دور باشید، اگر هم می خواهید به بیرون بروید و چاره ای ندارید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید چون پوست بعد از لیزر موهای زائد حساس شده است و نیاز است با کرم ضد آفتاب از آن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت گردد.
  • اگر بعد از لیزر احساس درد بر روی پوست خود داشتید می توانید از کمپرس یخ بر روی محل درد استفاده کنید، البته این مورد معمولا برای افرادی با پوست های حساس ممکن است رخ دهد.
  • اگر دچار تورم و قرمزی و التهاب بعد از جلسه لیزر شدید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید، این علائم بر روی پوست پس از چند ساعت رفع می شود.
  • بعد از لیزر موهای زائد باید به پوست خود استراحت دهید و از گرما اجتناب کنید، پس از رفتن به حمام با آب داغ و سونا خودداری کنید.
  • بهتر است از لوازم آرایشی استفاده نکنید که منافذ پوست بسته نشود و پوست بتواند استراحت کند .
  • تا آنجا که نتایج قابل مشاهده شوند ، لیزر موهای زائد نیاز به کمی تعهد دارد ، زیرا انجام فقط یک جلسه احتمالاً تفاوت چندانی نخواهد داشت.

    از آنجا که مو در چرخه رشد می کند ، لازم است حداقل 5 تا 6 بار  یک ناحیه را مورد هدف قرار دهید تا در مرحله رشد فعال آنها را هدف قرار دهید. جلسات معمولاً بین چهار تا شش هفته از هم فاصله دارند و معمولاً شش تا هشت مرحله  طول می کشد تا حداقل 75٪ از نتیجه را بدست آورید.

فواید

لیزر مو برای چه قسمت هایی از بدن مفید است؟

می توانید تقریباً در هرجای صورت و بدن، لیزر موهای زائد را انجام دهید؛ حتی نواحی حساس مانند صورت و نواحی خاص.(در کلینیک ریحانه النبی به شما آموزش داده میشود تا خودتون نواحی خاص رو لیزر کنید) سایر نواحی که به صورت تکی و یا چند قسمت از بدن برای لیزر مناسب هستند عبارتند از:

 وسط و اطراف ابروها

استخوان های گونه

چانه

زیر بغل

 پهنای شانه

 تمام پشت

تمام پشت، شانه ها و بازوها

 تمام بدن (شامل قفسه سینه ، شکم ،تمام کمر، بازوها، زیر بغل، تمام پاها، باسن، اطراف مقعد و ناحیه تناسلی)

لیزر موهای زائد زیر بغل

  • سالها اصلاح می تواند پوست حساس زیر بغل را زبر کند. مشکلاتی مانند موهای زیرپوستی و برجستگی های ناشی از تیغ، ناخوشایند است و حتی منجر به زخم شدن می شود. با لیزر موهای زائد، پوست محافظ اذیت نمی شود. به جای تخریب سطح پوست برای از بین بردن موقت مو، لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ملانین در فولیکول، ریشه را برای همیشه هدف قرار داده و از بین می برد. این باعث می شود سطح پوست شما سالم و بدون آسیب باشد.

    لیزر موهای زائد بهترین راه حل برای از بین بردن موهای بد شکل زیر بغل است. درمان سریع است و لیزر زیر بغل زیر 10 دقیقه طول می کشد!

لیزر پا

تصور کنید که می توانید زمان دوش گرفتن را به نصف کاهش دهید. در نظر بگیرید که بیدار شدن و انتخاب یک لباس بدون شمردن تعداد روزهایی که از آخرین اصلاح پاهایتان می گذرد، چگونه خواهد بود.

فکر کنید چقدر راحت است که دست خود را روی پاهایتان بکشید و همیشه همان صافی بلافاصله پس از اصلاح را حس کنید. لیزر موهای زائد پا بدون خطر و موثر فقط در چند جلسه درمانی این نتایج را برای شما فراهم می کند.

ابتدا موهای پا از زیر پوست از بین رفته و بیرون می ریزد. پس از آن، منافذ پوست بسته می شوند و فقط پوست صاف باقی می ماند

این امر خصوصاً در خانم هایی که آنقدر موهای پای تیره ای دارند که حتی پس از اصلاح این موها قابل رویت اند، تفاوت ایجاد می کند. سرانجام، با گذشت زمان، لیزر موهای زائد پا نسبت به اپیلاسیون مقرون به صرفه تر است.

تعداد توصیه شده لیزر درمانی 8 تا 12 جلسه برای حذف کامل موها نیاز است. جلسات لیزر پا معمولاً 20 تا 25 دقیقه طول می کشد.

لیزر موهای زائد دست

لیزر موهای زائد دست، شامل از بین بردن موهای زائد دست است که از قسمت انگشتان دست شروع شده و تا بالای آرنج یعنی جایی که شانه ها شروع می شوند، ادامه میابد. از بین بردن مو با استفاده از لیزر به خصوص در مشتریانی که موهای بسیار تیره و متراکم دارند، بسیار موثر است.

لیزر موهای زائد صورت

برای از بین بردن موهای صورت فرقی نمی کند زن باشید یا مرد. آنچه که اهمیت دارد در دسترس بودن لیزر برای از بین بردن موهای زائد صورت مرد و زن است. صورت، بخشی از بدن است که توجه بسیاری جلب می کند. این فقط زنان نیستند که به لیزر موهای زائد صورت نیاز دارند؛ بلکه برای آقایان نیز لازم است. اگر روی صورتتان مو داشته باشید، سطح اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد. برای تقویت اعتماد به نفس در همه جا، باید سراغ لیزر موهای زائد صورت بروید.

لیزر درمانی با احتیاط کافی شما را به سطحی عالی از نرمی و صافی پوست می رساند و به شما کمک می کند تا تمام حس عدم اطمینان نسبت به چهره خود به دلیل وجود موهای زائد را از بین ببرید.

نواحی که معمولا مورد درمان قرار میگیرد برای خانم ها شامل: لب های فوقانی، گونه ها، چانه و خط ریش و برای مردان خط گردن، ریش و پشت گردن است.

دستگاه لیزر خانگی

لیزرهای خانگی به اندازه لیزرهایی که در مرکز مراقبت پوستی استفاده می شوند، قدرت ندارند. در نتیجه، عملکرد چندان موثری ندارند و زمان بیشتری برای همان مقداری که می توانید انجام دهید، صرف می شود. لیزرهای قدرتمند و موثری که ما از آنها استفاده می کنیم فقط به صورت تجاری در اختیار متخصصانی هستند که به درستی آموزش دیده اند.

دستگاه های خانگی باید دفعات بیشتری استفاده شوند، دائما شارژ گردند و در نوع خود بسیار گران هستند. همچنین برای بسیاری از انواع و رنگ پوست مناسب نیستند.

لیزر درمانی در منزل به سادگی جایگزین خوبی برای آنچه می توانیم با لیزر قدرتمند و موثر در کلینیک لیزر موهای زائد، انجام دهیم نیست.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

در موارد نادری چند عارضه جانبی می تواند بروز کند.

⛔ به عنوان مثال، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عفونت در فولیکول مو باشید و اگر مراقبت های پس از لیزر را به خوبی انجام ندهید، ممکن است شاهد ایجاد زخم باشید.

⛔ امکان ایجاد تاول و سوختگی وجود دارد. این موارد تنها در صورتی اتفاق می افتد که برای درمان های لیزر موهای زائد خود از یک تکنسین فاقد صلاحیت یا بی تجربه کمک بگیرید.

بسیاری از آسیب ها نیز هنگامی رخ می دهد که افراد با یک لیزر خانگی و بدون حضور تکنسین، اقدام به لیزر موهای زائد می کنند. یک متخصص ماهر که می داند چگونه به درستی با لیزر کار کند، در پوست شما سوختگی یا تاول ایجاد نمی کند.

⛔ محافظت از چشم ها، به ویژه هنگام انجام لیزر موهای زائد در صورت یا نزدیک صورت، ضروری است. قبل از لیزر درمانی از اینکه تکنسین شما از محافظ چشم مناسب برایتان استفاده می کند، اطمینان حاصل کنید. آسیب چشم می تواند یکی از بدترین عوارض لیزر موهای زائد باشد. پالس های نوری که توسط لیزر ساطع می شود می تواند به چشم هایی که بدون عینک محافظ هستند، آسیب جدی برساند.

سوالات متداول

لیزر موهای زائد یک فرایند کاهش موهای زائد و اضافی بدن است. در این فرآیند، نور لیزر به موهای تیره رنگ ناحیه مورد نظر پوست برخورد می‌کند و با تولید حرارت باعث تخریب و سستی ریشه‌ موها می‌شود.

در جریان جلسه لیزر موهای زائد، یک دستگاه لیزر قوی نور را به موهای تیره هدف در پوست می‌رساند. نور لیزر توسط ماده رنگدانه (ملانین) در موها جذب می‌شود و به حرارت تبدیل می‌شود. این حرارت به ساختار موها منتقل می‌شود و باعث تخریب ریشه موها می‌شود، به طوری که در نهایت رشد مجدد موها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محدودیت سنی برای لیزر موهای زائد وجود ندارد، ولی برای نتیجه گیری بهتر لازم است که فرد کاندید لیزر به بلوغ جسمی رسیده باشد. یعنی تمامی موهای زائد بدنش به طور کامل رشد کرده باشد. چرا که در غیر این صورت لیزر کردن بیهوده است و با رسیدن بلوغ جنسی شاهد رشد مجدد خواهیم بود.
بنابراین حداقل سن برای لیزر موهای زائد 14 سالگی است. البته باید توجه داشت سن مناسب برای لیزر بدن زمانی است که هورمون‌های بدن به حالت پایدار رسیده باشند و زمانی که هورمون‌ها به تعادل می‌رسند، بین 17 تا 19 سالگی است به این نکته هم توجه داشته باشید که متخصصین لیزر موهای زائد را برای افراد زیر 13 سال چندان مناسب نمی‌دانند.

لیزر با دستگاه‌های استاندارد و توسط افراد متخصص و مجرب بسیار ایمن است. با این حال، ممکن است بعضی عوارض کوچک و موقتی مانند التهاب، قرمزی، سوزش، تورم یا ترک‌های سطح پوستی در محل درمان رخ دهد که این عوارض معمولاً پس از چند روز بهبود می‌یابند.
در موارد نادر، عوارض جدی‌تری مانند تغییرات پیگمانتاسیون پوست یا خارش مزمن ممکن است، رخ دهد. برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته، مهم است که به دستورالعمل‌های پس از درمان عمل کنید.
توجه داشته باشید که مهمترین قسمت برای موفقیت در لیزر موهای زائد، انتخاب یک متخصص و تکنسین مجرب کاربلد است. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای مشورت، سوالات خود را از یک متخصص پوست بپرسید.

لیزر موهای زائد به علت تاثیر گذاری مستقیم روی ریشه مو نقش چشمگیری در رفع دائمی موهای زائد دارد.

خیر به هیچ عنوان؛ زیرا انرژی موجود در نور لیزر موهای زائد فقط تا عمق لایه میانی پوست برای از بین بردن ریشه‌های مو نفوذ می‌کند و هیچ آسیبی به غدد و آناتومی داخلی بدن نمی‌رساند.

دستگاه‌های لیزر به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها پیاز مو را هدف بگیرند. البته، پزشک نیز باید در این کار مهارت داشته باشد تا نور لیزر را به صورت مستقیم و طولانی مدت بر روی فولیکول‌های پوست قرار ندهد.

بسیاری از مراجعین درد غیر قابل تحملی در ناحیه بیکینی احساس نمی‌کنند و معتقدند که درد آن شبیه برخورد یک کش قیطونی به پوست بدن است. اما در برخی موارد برای افرادی که آستانه درد پایینی دارند یا جلسه اول لیزر را می‌گذرانند، بهتر است با مشورت تکنسین از بی‌حسی‌های موضعی استفاده کنند.

خیر، این فقط یک شایعه است که لیزر ناحیه بیکینی باعث نازایی می‌شود. لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه‌های موجود در پوست تا عمق کمتر از یک میلی‌متر در پوست نفوذ می‌کند، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن به تخمدان‌ها وجود ندارد.

لیزر موهای زائد به طور کلی حرام نیست تا زمانی که به بدن شما آسیب نرساند. لیزر باعث پاکیزگی بدن شما می‌شود که در دین اسلام نظافت جزئی از ایمان است.

افرادی که دچار بیماری‌های پوستی مانند اگزما کهیر و تبخال ناحیه تناسلی باشند. همچنین برای خانم‌هایی که در دوره بارداری و شیردهی هستند لیزر توصیه نمی‌شود.

لیزر موهای زائد به علت تاثیر گذاری مستقیم روی ریشه مو نقش چشمگیری در رفع دائمی موهای زائد دارد.

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉