تزریق فیلر در ماه مبارک رمضان از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

اکنون، تزریق فیلر در سراسر جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا این تزریق ها عمدتاً برای اهداف زیبایی و تغییر ظاهر استفاده می شوند. اما بعضی از موارد نیز وجود دارند که هدف اصلی آنها درمانی است و اجرای آنها در برخی موارد ضروری است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که تزریق فیلر برای اهداف زیبایی و درمانی با تقاضای زیادی روبه‌رو است.

اما آیا می دانید که آیا تزریق فیلر در ماه مبارک رمضان جایز است یا خیر؟

از آنجایی که ایران یک کشور اسلامی با جمعیت مسلمان است، بسیاری از مردم در سراسر این کشور در ماه مبارک رمضان اقدام به روزه داری می‌کنند. برای افرادی که تصمیم به تزریق فیلر با اهداف مختلف دارند، ممکن است سوالاتی در مورد احکام شرعی مربوط به انجام این کار در طول ماه رمضان و روند آن داشته باشند.

 

بیشتر روش های زیبایی و درمانی که برای بهبود ظاهر استفاده می شود، تغییراتی در پوست ایجاد می کنند. بنابراین، بسیاری از افراد سوال دارند که آیا این تغییرات ممکن است در انجام فریضه های دینی مانند وضو و نماز خواندن، به خصوص در مواردی که شامل درمان چین و چروک یا تزریق فیلر و بوتاکس است، مخل صورت گیرد یا خیر.

پاسخ علما به این سؤالات این است که اصلاح ظاهر و بر طرف کردن چین و چروک حتی اگر هدف آن صرفاً زیبایی باشد و نه هدف دیگری، اشکالی ندارد و بسته به تصمیم شخص است. همچنین، تزریق فیلر زیر پوست انجام می‌شود و این باعث از بین رفتن چین و چروک می‌شود، بنابراین هیچ مانع شرعی وجود ندارد زیرا سطح پوست به طور کامل طبیعی باقی می‌ماند و هیچ جسم مصنوعی روی آن اعمال نمی‌شود.

تزریق فیلر در ماه مبارک رمضان

از آنجایی که در ماه رمضان نماز و روزه برای مسلمانان واجب است، افرادی که نوبت تزریق فیلر آن‌ها در این ماه است، درباره انجام عمل و دوران نقاهتشان سوالاتی دارند. یکی از مهم‌ترین سوالات آن‌ها این است که آیا تزریق فیلر در این ماه جایز است یا نه و آیا اگر در دوران نقاهت بعد از عمل بخواهیم نماز و روزه را به جا بیاوریم، به بدن آسیب می‌رسد یا خیر.

به طور کلی در خصوص سوال اول، علما معتقدند که تزریق در ماه رمضان نیز مانند دیگر ماه ها است؛ به شرط آنکه به فرد آسیب جدی وارد نشود و گناه ایجاد نشود. در خصوص سوال دوم توصیه می شود که بعد از تزریق فیلر، تا ۲۴ ساعت خود را آب نزنید. به عبارت دیگر، پس از تزریق بوتاکس به جای وضو گرفتن، تیمم کنید. اما اگر اصرار به وضو دارید، فقط از آب ولرم استفاده کنید که نیز بدون مانع است.

 

نظر مراجع عظام درباره حکم تزریق فیلر

  1.  آیه الله خامنه ای: اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
  2.  آیه الله سیستانی: به خودی خود حرام نیست .
  3. آیه الله شبیری زنجانی: فی نفسه جایز است.
  4.  آیه الله نوری همدانی: اگر مستلزم ضرر قابل توجهی برای بدن باشد، جائز نیست.
  5.  آیه الله مکارم شیرازی: چون ماده ای است که جذب بدن نمی شود و زیر پوست قرار می گیرد اشکالی ندارد.

 

تزریق فیلر به افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان چه اثری دارد؟

 

اگر تزریق فیلر به بدن آسیب برساند و باعث از بین رفتن یا به تأخیر انداختن برخی اعمال و تکالیف شرعی شود، همچنین همراه با ملازمات ناصواب مانند نگاه کردن و لمس نامحرم باشد، این عمل جایز نیست. به علاوه، تزریق فیلر در ماه مبارک رمضان روزه فرد را باطل نمی کند. زیرا فیلر وارد خون نمی‌شود و فقط باعث ترمیم و حجیم شدن بافت مورد نظر می‌شود.

برای بیمار، این تزریق حکم غذایی و مغذی نداشته، بنابراین ایرادی ندارد و روزه فرد را باطل نمی‌کند. برای مشاوره و راهنمایی در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانید با مشاورین کلینیک ریحانه النبی در ارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 95
ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉