آیا مصرف مکمل های تقویت کننده مو تاثیری در افزایش موهای زائد بدن دارد؟

بسیاری از خانم ها و آقایان برای تقویت و افزایش رشد موهای خود به مصرف مکمل های تقویت کننده مو روی می آوردند اما ممکن است این سوال برای برخی از افراد پیش بیاید که آیا مصرف مکمل های تقویت کننده مو تاثیری در افزایش موهای زائد بدن دارد؟ آیا می‌توان همزمان در حالی‌که برای لیزر موهای زائد اقدام کرده‌اید، قرص تقویت مو نیز مصرف کنید؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ارتباط مکمل مو و موهای زائد را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مکمل های تقویت کننده مو

مکمل های تقویت کننده مو حاوی انواع ویتامین ها و مواد مغذی و مفید برای مو هستند. مصرف این مکمل ها سبب تقویت و افزایش رشد مو ها و بهبود ضخامت تار های مو شده و مشکلاتی مثل ریزش مو ها را کاهش می دهد.

آیا مصرف مکمل های تقویت کننده مو تاثیری در افزایش موهای زائد دارد؟

عملکرد مکمل های تقویت کننده مو به این صورت است که مصرف این مکمل ها موجب تقویت فولیکول های مو در سراسر بدن می گردد بنابراین این مکمل ها علاوه بر موهای سر، بر موهای دست، پا و سایر قسمت های بدن نیز تاثیر گذار هستند. عوامل مختلفی در افزایش رشد موهای زائد بدن تاثیرگذار هستند:

  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلال عملکرد در غدد فوق کلیوی
  • مصرف برخی از داروها
  • مشکلات تیروئید

هنگامی که یک کودک متولد می‌شود، موهای زائد را در بدن وی مشاهده نمی‌کنید اما وقتی در آستانه بلوغ قرار می‌گیرد، کم کم موهای زائد زیاد می‌شوند زیرا تغییرات هورمونی در بدن روی می‌دهد. حال اگر رشد موهای زائد ناگهان بیش از قبل شوند نیز مشکل را باید در تغییرات هورمونی جستجو کرد.

در مکمل‌های تقویت مو معمولا از ترکیبات هورمونی استفاده نمی‌شود، در نتیجه موهای زائد نیز نباید با خوردن آنها زیاد شوند. پس در پاسخ به این سوال که مکمل مو و موهای زائد چه ارتباطی با هم دارند و آیا مصرف مکمل‌ها موجب افزایش رشد موهای زائد می‌شود یا نه، باید بگوییم که خیر؛ با اینکه مکمل‌های تقویت مو روی همه فولیکول‌های مو در سراسر بدن تاثیر می‌گذارند اما از آنجایی که اغلب فاقد ترکیبات هورمونی هستند، سبب افزایش موهای زائد نمی‌شوند.

اگر شما به عنوان یک خانم قبلا روی صورت خود هیچ موی زائدی نداشته‌اید و اکنون پس از خوردن مکمل‌های تقویت مو، تارهای مو را مشاهده می‌کنید، باید مشکل را در جای دیگری جستجو نمایید. مثلا ممکن است به دلیل بارداری، یائسگی، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف تعدادی از داروها دچار تغییرات هورمونی در بدن خود شده باشید و در نتیجه با افزایش هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) موهای زائد بدنتان بیشتر از قبل شده باشد. مکمل‌های رشد مو ممکن است بتوانند رشد موهای زائد را تسریع نمایند اما در ازدیاد آنها نقشی ندارند.

افزایش رشد موهای زائد با مصرف مکمل های تقویت کننده مو

با رسیدن به دوران بلوغ و بروز تغییرات هورمونی در بدن فرد، موهایی در سطح صورت و بدن انسان ها ظاهر می شود که به این موها، موهای زائد می گویند. عواملی زیادی در افزایش میزان موهای زائد در بدن موثر هستند که از مهم ترین آنها می توان به بر هم خوردن تعادلات هورمونی، مشکلات تیروئید، اختلال عملکرد در غدد فوق کلیوی و مصرف برخی از داروها اشاره نمود.

همانطور که در بالا اشاره شد دلیل اصلی پیدایش موهای زائد در بدن، تغییرات هورمونی می باشد. اما در فرمولاسیون مکمل های تقویت کننده مو معمولا از ترکیبات هورمونی استفاده نمی شود. بنابراین گرچه مصرف مکمل های تقویت کننده مو، باعث تقویت فولیکول موهای بدن می شود اما به دلیل اینکه این مکمل ها فاقد ترکییات هورمونی هستند مصرف آنها هیچ تاثیری روی افزایش و رشد بیشتر موهای زائد بدن نخواهد داشت.

مصرف مکمل های تقویت مو همزمان با لیزر موهای زائد

هیچ منبع معتبر علمی این موضوع را تایید نکرده است که مصرف مکمل های تقویت کننده مو مانع از عملکرد لیزر می شود، اما برخی از افراد معتقدند مصرف مکمل های تقویت کننده مو در زمان لیزر موهای زائد، باعث برگشت موهای زائد و رشد بیشتر این موها شده است. پس اگرچه این موضوع از لحاظ علمی تایید نشده است اما توصیه می شود در طول زمان لیزر موهای زائد از مصرف مکمل های تقویت کننده مو، خودداری کنید.

سخن پایانی

ارتباط میان مکمل مو و موهای زائد را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس شواهد موجود با اینکه مصرف مکمل‌های تقویت مو روی تمام موهای بدن تاثیر می‌گذارند، اما سبب افزایش موهای زائد نمی‌شوند. موهای زائد و افزایش رشد آنها بر اثر تغییرات هورمونی و مصرف داروهای هورمونی اتفاق می‌افتد و مکمل‌های مو اغلب فاقد ترکیباتی هستند که روی هورمون‌های بدن بتوانند تاثیر بگذارند. پس بهتر است اگر خواهان توقف ریزش مو و داشتن موهایی پرپشت، نرم و ابریشمی هستید، با خیال راحت از مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید و نگران موهای زائد بدن خود نباشید.

کلینیک ریحانه النبی تحت نظر دکتر سیده هدیه ذکاوت یک مرکز درمانی و زیبایی مخصوص بانوان است که در آن به ارائه خدمات و مشاوره‌های مربوط به تقویت مو و کنترل موهای زائد می‌پردازد. دکتر سیده هدیه ذکاوت با تجربه و دانش خود در این حوزه، با استفاده از روش‌های پزشکی و فناوری‌های مدرن، به برطرف کردن مشکلات مرتبط با موها و پوست بانوان می‌پردازد. این کلینیک از مکمل‌هایی که برای تقویت مو و مبارزه با موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. با به کارگیری روش‌های غیرجراحی و بدون درد، مشکلاتی نظیر ریزش مو، نازک شدن مو، کاهش حجم مو، موهای زائد بیش از حد و هیرسوتیسم را بهبود می‌بخشد. به علاوه، دکتر سیده هدیه ذکاوت به همراه تیم متخصص خود، مشاوره‌های لازم درباره تغذیه سالم و روش‌های حفظ زیبایی موها و پوست را نیز ارائه می‌دهند. به این ترتیب، کلینیک ریحانه النبی به عنوان یک مرکز تخصصی در این زمینه، علاوه بر ارائه خدمات درمانی، مشتاق است که بانوان را به راهنمایی‌های لازم برای داشتن موهایی سالم و زیبا همراهی کند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉