تزریق ژل برای رفع جای جوش و فرورفتگی ناشی از آن

تزریق ژل برای رفع جای جوش و فرورفتگی ناشی از آن چگونه است؟

در صورتی که سال ها با استفاده از محلول ها و کرم های لایه بردار و سایر محصولات پوستی سعی در در درمان جای جوش خود کرده اید، گاهاً احساس می کنید که این موارد به تنهایی برای درمان اسکار ها و زخم های ناشی از آن پاسخگو نمی باشند و شما نیاز به روش قدرت مند تری به نام تزریق ژل دارید.

تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش امکان پذیر است؟

گاهی اوقات آکنه یا همان جوش می‌تواند باعث باقی ماندن جای زخمی شود که در نهایت منجر به فرورفتگی‌های نه چندان زیبایی به خصوص در ناحیه گونه و شقیقه می‌گردد. خبر خوب برای افرادی که از ظاهر این زخم‌ها در صورت خود ناراحت هستند این است که می‌توانند تا حدی از میزان این فرورفتگی‌ها با تزریق فیلر بکاهند. در واقع متخصصین پوست و مو در مواردی که اسکار ناشی از جوش عمیق باشد، از تزریق ژل به دلیل تحریک ساخت کلاژن برای درمان جای جوش استفاده می‌کنند.

تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش برای تمامی افراد و در هر رنج سنی که از سایر روش‌های درمان خانگی و لایه بردارها نتیجه نگرفته‌اند و سرعت پیشرفت درمان برایشان حائز اهمیت است توصیه می‌شود. تزریق فیلر در رفع جای جوش تا حدود زیادی موثر می‌باشد و این موضوع به عمق فرو رفتگی‌های جای جوش، مهارت پزشک در شناسایی انواع فرورفتگی و اسکارها و پاسخ دهی پوست زیباجو به این متد درمانی بستگی دارد.

تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش یکی از روش‌های کم تهاجمی و به صرفه از نظر هزینه است که امروزه از محبوبیت زیادی در میان زیبایی جویان برخوردار است چرا که داشتن جای جوش و اسکار روی پوست تاثیر منفی زیادی بر چهره و اعتماد به نفس افراد می‌گذارد.

دلایل ایجاد جای جوش

اینکه آکنه یا جوش بنا به چه دلایلی ایجاد می‌شوند، بهتر است بدانید که چهارعلت عمده برای بروز این مشکل پوستی وجود دارد که عبارتند از :

  • تولید چربی اضافی یا همان سبوم در پوست.
  • مسدود شدن فولیکول‌های مو توسط چربی و سلول‌های مرده پوست.
  • باکتری‌ها.
  • التهاب.

به طور معمول جوش‌ها در نواحی از بدن که شامل بیشترین غدد چربی هستند از جمله قسمت بالایی پشت بدن و سینه، روی صورت، پیشانی و شانه‌ها ظاهر می‌شوند. این عارضه اغلب به شکل لکه‌های قرمز برجسته با مرکز سفید بروز می‌کنند که به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو ملتهب شده و یا به واسطه باکتری‌ها عفونی می‌شوند.

در زیر مواردی ذکر شده است که می‌تواند در تحریک و تشدید جوش‌های ایجاد شده در بدن تاثیرگذار باشند:

  • تغییرات هورمونی: عمده‌ترین تغییرات هورمونی در پسرها و دخترها در زمان بلوغ ایجاد می‌شود که به دلیل افزایش هورمون‌های آندروژنیک رخ داده و باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر در پوست می‌شوند.
  • مصرف برخی داروهای خاص: داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم می‌تواند منجر به بروز جوش در افراد شود.
  • رژیم غذایی: حتما دقت کرده‌اید که به هنگام مصرفی برخی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل چیپس یا شیرینی تشکیل جوش تشدید می‌شود.
  • استرس: گفته می‌شود که خود استرس به تنهایی عامل ایجاد جوش نیست بلکه می‌تواند جوش‌های موجود در پوست را بدتر و ملتهب‌تر کند.
  • در نهایت اینکه گاها ورود باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که معمولاً روی پوست و داخل بینی یافت می‌شود، به پوست از طریق زخم‌ها یا بریدگی‌ها نیز می‌تواند در تشکیل جوش موثر باشد.

انواع جای جوش

جای جوش به شکل‌های مختلف روی پوست باقی می‌ماند که یک فرد ممکن است انواع مختلفی از آنها را روی پوست خود داشته باشد، خوشبختانه امروزه با روش‌های مختلفی چون تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش می‌توان هر یک از آنها را با درجات مختلفی از موفقیت درمان کرد. و اما انواع جای جوش عبارتند از:

اسکار آتروفیک یا فرورفته: خود این نوع جای جوش به انواع زیر دسته‌بندی می‌شود :

  • اسکار آیس پیک(یخ شکن) :این نوع اسکار دارای یک محور پهن است و نوک آن باریک می‌شود. اسکار آیس پیک شبیه ابزاری به حالت V شکل است که در قسمت بالایی پهن است و وقتی به عمق پوست می‌رود باریک‌تر می‌شود. این نوع جای جوش‌ها یکی از چالش برانگیزترین اسکارها برای التیام یافتن هستند. آنها را معمولا روی پیشانی و بالای گونه‌های خود، جایی که پوست شما نازک‌تر است، پیدا خواهید کرد.
  • اسکارهای گرد یا دره‌ای: این اسکارها معمولاً در قسمت پایین گونه‌ها و فک جایی که پوست شما ضخیم‌تر است یافت می‌شوند. این نوع جای جوش‌ها دارای لبه‌های شیب‌دار هستند که باعث می‌شود پوست ناهموار و موج دار به نظر برسد.
  • اسکارهای واگنی یا Boxcar  :اسکارهای Boxcar فرورفتگی‌هایی هستند که لبه‌های تیزتری دارند. این لبه‌ها به عمق پوست فرو می‌روند. این اسکارها در قسمت‌های تحتانی گونه و فک شایع هستند.

اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئیدی: این ضایعات بافت اسکار از روی پوست بلند می‌شوند و حالت برآمده دارند. این نوع جای جوش زمانی ایجاد می‌شود که به هنگام ترمیم جوش بافت‌های فیبری وکلاژن در ناحیه پوست بیش از حد تولید شوند. این اسکارها معمولا در قفسه سینه، پشت و شانه‌ها و خط فک دیده می‌شوند و می‌توانند خارش، حساس یا دردناک باشند.

لکه‌های تیره: در برخی افراد  برخی از انوع جوش‌ها به صورت لکه‌های تیره به رنگ قهوه‌ای، قرمز یا بنفش روی پوست باقی می‌مانند.

تزریق ژل برای چه نوع فرورفتگی‌هایی مناسب است؟

ژل‌های پرکننده به دلیل توانایی افزودن حجم، شادابی و جوانی به پوست به خوبی در میان مردم شناخته شده هستند، اما تنها کاربرد این مواد بی‌ضرر در این چند مورد خلاصه نمی‌شود؛ ژل‌ها ابزار ارزشمندی در بهبود ظاهر زخم‌ها نیز هستند. پرکننده‌های پوستی می‌توانند روشی موثر برای مقابله با بسیاری از اسکارهای دندانه دار باشند، از جمله:

  1. اسکار باقی مانده از آبله مرغان
  2. زخم ناشی از جراحات
  3. زخم ناشی از جراحی (به عنوان مثال بیوپسی)
  4. مناطق فرو رفته پوست ناشی از زخم سوختگی
  5. درمان جای سوختگی

تزریق ژل برای درمان جای جوش به چه صورت است؟

  1. تزریق ژل برای درمان جای جوش بدونبی‌هوشی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود لذا از پمادهای بی‌حس کننده موضعی و یا محلول لیدوکائین تزریقی برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می‌شود. بنابراین اگر شما نگران احساس درد از این روش هستید، باید بگوییم خیالتان راحت! یک تجربه عالی از این درمان زیبایی در انتظار شما خواهد بود.
  2. برای درمان جای جوش، ژل در زیر اسکارها و در ناحیه درم به صورت نیمه عمقی تزریق می‌شود. برای انجام این متد زیبایی بهتر است به یک پزشک متخصص پوست و مو که در این زمینه خبره است و مهارت کافی دارد مراجعه کنید زیرا نحوه به کارگیری تکنیک در این کار بسیار مهم است و در اینصورت است که به نتیجه دلخواه خود دست پیدا خواهید کرد.
  3. یکی از مهم ترین مزیت‌های تزریق ژل این است که نتایج حاصل از آن بلافاصله قابل مشاهده می‌باشد و زیباجو پس از تزریق دوران نقاهت طولانی مدتی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که کبودی و ورم جزء اتفاقات اجتناب ناپذیری هستند که بعد از تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش اتفاق می‌افتد، با این حال هیچگونه اهمیت و جای نگرانی ندارد و بعد از چند روز برطرف می‌شود.
  4. بعد از عمل یک بسته کمپرس آب سرد را برای نگهداری در مناطقی که تحت درمان قرار گرفته اند در اختیار شما قرار داده می‌شود. مناطق تحت درمان ممکن است دچار قرمزی، تورم و کبودی به مدت یک هفته باشند. برای رهایی هرچه سریع‌تر از این شرایط در صورت امکان، ۲۴ ساعت پس از تزریق ژل در جای جوش از تمرینات سخت و مصرف الکل پرهیز کنید.

 

آیا تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش موثر است؟

افرادی که در نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی دچار جوش و اسکارهای ناشی از آن شده‌اند به دنبال راهی مناسب برای درمان جای جوش خود می‌باشند تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش یکی از متدهای نسبتا موثر در رفع آن‌ها می‌باشد. تزریق ژل در ناحیه آسیب دیده را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های جدید در درمان جای جوش عنوان کرد که نیاز به بستری شدن و یا دوران نقاهت طولانی مدت ندارد. تزریق ژل بلافاصله نتایج خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین طی چند ماه آینده تغییرات مثبتی خواهد داشت و این اصلاح و بهبود در نتیجه تحریک کلاژن رخ می‌دهد. مجددا تاکید می‌کنیم که تأثیر ناشی از این تزریق موقتی است و می‌تواند بین 6 ماه تا 1 سال ماندگاری داشته باشد.

 ژل یا فیلر مناسب برای رفع جای جوش

تزریق ژل برای کسانی که به دنبال کاهش ظاهر یک زخم عمیق هستند مناسب است. درست است که نتایج این متد موقتی است اما این اطمینان به شما داده می‌شود که تزریق ژل می‌تواند به تحریک تولید کلاژن کمک کند. از میان گزینه‌های گوناگون، ژل‌هایی که هیالورونیک اسید دارند بهترین هستند زیرا حداقل میزان بروز عوارض جانبی را به دنبال دارند و مزایای دیگر آنان شامل درمان هدفمند است و مدت زمان بهبودی بسیار کم می‌باشد و روشی تهاجمی به شمار نمی‌آیند.

مزیت های کوتاه مدت و بلند مدت تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش

مزایای کوتاه مدت ناشی از تزریق ژل برای از بین بردن جای جوش عبارت هستند از:

  1. عدم محدودیت پیاده روی پس از عمل
  2. نتایج تقریبا فوری
  3. دوره نقاهت کوتاه مدت
  4. متد غیر تهاجمی
  5. عدم بروز خونریزی و کبودی‌های گسترده

اکثر زیباجویان ممکن است در طول چند ماه آینده شاهد بهبودی تدریجی باشند و نتایج اصلی را پس از چند ماه تا یک سال بعد ببینند. علاوه بر مزایای کوتاه مدت کمک به بالا بردن زخم تا سطح پوست، تزریق ژل به تجزیه بافت اسکار نیز کمک می‌کند و باعث تولید کلاژن می‌شود و در نهایت ظاهر اسکار آکنه را در طول زمان کاهش می‌دهد.

سخن پایانی:

کلینیک ریحانه النبی تحت نظارت دکتر سیده هدیه ذکاوت، یک مجموعه درمانی بسیار معتبر و موثر برای تسکین و درمان جای جوش در بانوان است. با توجه به تجربه و تخصص درمانی دکتر ذکاوت در این حوزه، او بطور مستقل و با استفاده از روش‌های پزشکی نوین و جدید، مشکل جای جوش را با موفقیت درمان می‌کند. بیماران می‌توانند از طریق مشاوره‌های تخصصی و درمان، بهترین راهکار برای تسکین و بهبود وضعیت پوست خود را کسب کنند. همچنین، کلینیک ریحانه النبی به بیماران خود امکان می‌دهد تا به راحتی و با اعتماد به نفس بیشتر، خود را در محیطی صمیمی و متخصصانه درمان کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉