راز جوانی پوست را با ما کشف کنید:دلایل سفتی و گلوله شدن خط خنده و راه های جلوگیری از آن

 

به این موضوع دقت داشته باشید که بعد از تزریق فیلر، به دلیل وجود کبودی‌ها و تورم در هفته‌ اول، افراد احساس می‌کنند که در قسمت تزریق شده توده‌ای قرار دارد و این موضوع به شدت باعث نگرانی افراد خواهد شد. اما جای هیچگونه نگرانی نیست و بروز تورم و کبودی بعد از تزریق، عادی است و تا آخر هفته فروکش می‌کند. اما اگر این توده بعد از یک هفته فروکش نکرد، یعنی متخصص برای شما تزریق فیلر را به درستی انجام نداده و باعث شده است که ژل تزریق شده در آن قسمت سفت شده و گلوله گلوله شود.
ناگفته نماند که این مشکل بعد از تزریق ژل می‌تواند به دلیل عدم رعایت نکات مهم توسط خود فرد رخ بدهد. در صورتی که شما آمادگی لازم برای تزریق را نداشته باشید و قبل و بعد از آن نکات مراقبتی تزریق فیلر را رعایت نکنید، ممکن است بعد از انجام تزریق ژل با برخی از عوارض و خطرات آن مواجه شوید. برای مثال ممکن است شما دارویی را مصرف نمایید که برای تزریق ژل مناسب نیست. در این صورت باید حدود ۲تا ۳ هفته از مصرف این دارو را خودداری کنید تا بدن شما آماده‌ دریافت ژل باشد.

عدم رعایت توصیه‌های مراقبتی قبل از شروع به کار، نه تنها باعث بروز برخی از عوارض و خطرات ناشی از تزریق می‌شود، بلکه حتی زمینه لازم را برای بروز خطرات جدی‌تر و غیر قابل درمان هم فراهم می‌کند. حتی در برخی موارد هم می‌تواند به تشدید عوارض موقتی ایجاد شده مانند کبودی و تورم که معمولا بعد از انجام اکثر تزریق ژل‌های پوستی مشاهده می‌شود، منجر شوند. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی ورم‌ها و کبودی‌ها و گلوله شدن ژل خط لبخند باید در عرض ۱ ماه به طور کامل فروکش کنند و هیچ اثری از آن‌ها باقی نماند. در صورتی که ۱ ماه از درمان گذشته و احساس می‌کنید که در جای تزریق ژل سفت شدگی و یا کبودی و ورم وجود دارد باید با پزشک متخصص تماس گرفته و موضوع را با او در میان بگذارید و در صورت نیاز به مطب یا کلینیک زیبایی مربوطه مراجعه نمایید.

حرکت ژل خط خنده چه دلایلی دارد؟

فیلرهای خط خنده پس از ۶ الی ۱۲ ماه ممکن است نیاز به تمدید داشته باشند. این فیلرها دائمی نبوده و عدم برخی نکات مراقبتی می‌تواند بر مدت عملکرد آن‌ها تاثیرگذار باشد.

عوامل متعددی می‌توانند در گلوله شدن و یا حرکت ژل خط خنده تاثیرگذار باشند. در حالی که مهارت کافی پزشک مربوطه نقشی کلیدی در نتیجه نهایی تزریق این فیلر دارد، عواملی مانند استفاده از فیلرهای غیراستاندارد و تاریخ گذشته نیز می‌توانند باعث نتایج نامطلوب شوند. سایر عوامل مداخله‌گر در حرکت فیلرها نیز به شرح زیر است:

  1. عدم مراقبت‌های توصیه‌شده در دوران نقاهت
  2. اعمال فشار به محل تزریق فیلر و افزایش فشارخون در ناحیه مربوطه
  3. درازکشیدن در ساعات نخست تزریق ژل

نکات زیر نیز می‌توانند در خصوص کاهش علائم گلوله شدن و حرکت ژل خط خنده تاثیرگذار باشند:

  • در ارتباط بودن با پزشک معالج
  • استفاده از کمپرس یخ
  • عدم فشار به ناحیه تزریق
  • رعایت نکات بهداشتی

 

چرا گلوله شدن ژل اتفاق می‌افتد؟

  1. عدم استفاده از برند‌های معتبر
  2. عدم مهارت متخصص در تزریق ژل و تعیین میزان ژل مورد نیاز
  3. عدم رعایت نکات مراقبتی در دوران نقاهت

 

راهکار‌های پیشگیری از گلوله شدن ژل در دوره نقاهت

1.به محل تزریق فشار وارد نکنید.
2.تا چند ساعت اول دراز نکشید.
3.حداقل به مدت یک هفته به محیط‌های گرم نروید.
4.به مدت یک هفته در زمان خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهید.

 

درمان گلوله شدن ژل(فیلر)

1.ستفاده از کمپرس یخ
2.ماساژ درمانی برای پخش شدن ژل
3.تخلیه ژل

 

 

عواقب گلوله شدن فیلر خط خنده

1.عفونت‌های بافتی
2.آسیب به عروق خونی
3.مسدود شدن رگ‌های خونی و در نتیجه بروز مشکلاتی همانند سکته قلبی

چگونه ژل خط خنده را تخلیه کنیم ؟

برخی اوقات زیبایی‌جویان عزیز از ژل تزریق شده به خط خنده خود بنا به دلایل مختلفی چون عدم تقارن دو سمت صورت، بروز عفونت، گلوله شدن مواد زیرپوست و … احساس نارضایتی کرده و تصمیم به تخلیه ژل خط خنده می‌نمایند، حال سوال اینجاست که آیا چنین امکانی وجود دارد یا نه ؟

پاسخ مثبت است و بسته به برند و نوع ژل مورد استفاده و نیز میزان ماده مصرفی روش‌های مختلفی برای تخلیه ژل وجود دارد. اولا اینکه اثر این ژل‌ها موقتی است و شما می‌توانید با صبر و تحمل به مدت چند ماه به طور خودبخود از شر ژل تزریق شده به خط خنده خود خلاص شوید. در صورتی که عوارض ایجاد شده در حدی باشد که امکان صبرکردن وجود نداشته باشد می‌توان چند روش زیر را بدین منظور انجام داد:

  1. تخلیه ژل‌های رقیق تزریق شده با کمک سوزن
  2. استفاده از روش آنزیم درمانی، بدین ترتیب که برخی از ژل‌ها به ویژه ژل‌های بر پایه هیالورونیک اسید را می‌توان با استفاده ار تزریق آنزیم حل کننده این ماده یعنی هیالورونیک اسید تخلیه و به عبارتی از بین برد و از بدن دفع کرد.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود شما زیبایی‌جویان گرامی اطلاعات دقیق ژل مورد استفاده برای خط خنده خود را از پزشک خود جویا شوید و حتی ترجیحا بهتر است شناسنامه‌ای حاوی اطلاعاتی چون برند ژل تزریقی، زمان تزریق، میزان تزریق از پزشک یا کلینیک محل تزریق خود دریافت نمایید.

آیا ژل خط خنده گلوله گلوله میشود؟

برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا بدانید که تزریق ژل چگونه انجام می‌شود. در درمان زیبایی تزریق فیلر، از ژل‌های مختلفی استفاده می‌شود. این ژل‌ها اغلب از مواد طبیعی مانند هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند.

هر یک از این ژل‌ها با توجه به مواد سازنده موجود در خود، تاثیرات متفاوتی بر روی پوست می‌گذارند. به همین دلیل معمولا از هر نوع ژل پرکننده برای درمان یک ناحیه از بدن استفاده می‌شود. در تزریق ژل در ناحیه خط خنده، معمولا پزشکان متخصص زیبایی از ژل پرکننده حاوی هیالورونیک اسید برای تزریق استفاده می‌کنند.

در ابتدا پزشک متخصص زیبایی قبل از تزریق ژل، ماده بی‌حسی را در ناحیه تحت درمان تزریق می‌کند. سپس با توجه به اندازه سطح ناحیه تحت درمان، ژل را به مقدار مورد نیاز تزریق می‌کند. تعیین مقدار فیلر برای تزریق، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به این دلیل که اگر ژل کمتر از مقدار مورد نیاز تزریق شود، ممکن است شما نتوانید نتیجه دلخواه خود را از این عمل زیبایی به دست بیاروید و اگر مقدار ژل تزریق شده از مقدار مورد نیاز بیشتر باشد، ممکن است شما با مشکلاتی مانند گلوله شده ژل خط لبخند مواجه شوید. بهتر است به این نکته توجه کنید که این مشکل، خود را ۱ ماه بعد از تزریق ژل نمایان می‌کند و گلوله‌های ایجاد شده از تورم و کبودی در اول کار عادی بوده و کم کم فروکش می‌کند.

آیا گلوله شدن ژل خط خنده خطرناک است؟

همانطور که گفته شد گلوله گلوله شدن ژل خط خنده یا هر قسمت دیگری از پوست، بر اثر تزریق مقدار نادرست و بیش از حد فیلر‌ها در زمان تزریق اتفاق می‌افتد. در صورتی که مقدار ژل تزریق شده بیش از حد نیاز باشد، ممکن است در زیر پوست بعد از ایجاد گلوله گلوله، شروع به حرکت کرده و به بافت و قسمت‌های اطراف ناحیه تحت درمان برود. همانطور که می‌دانید ژل‌های مورد استفاده در تزریق فیلر، علاوه بر خاصیت پرکنندگی، تاثیرات دیگری هم بر روی پوست و سلول‌های بدن می‌گذارند. بنابراین با حرکت مواد تزریق شده بیش از اندازه، ژل‌ها ممکن است باعث تاثیر‌گذاری و آسیب به نواحی اطراف ناحیه تحت درمان شوند. در این صورت تاثیر‌گذاری ژل‌ها به نواحی اطراف ناحیه تحت درمان، ممکن است باعث ایجاد مشکلات غیر قابل درمان مانند نابینایی شود. در پایین به برخی از این مشکلات حاصل از تزریق بیش از حد ژل اشاره شده است:

  1. عفونت
  2. نشت فیلر از محل تزریق به اطراف آن که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
  3. گرانولوم که نوعی واکنش التهابی به پرکننده است.
  4. آسیب عروق خونی
  5. نابینایی که با تزریق ژل به شریان ایجاد می‌شود و جریان خون به چشم را مسدود می‌کند.
  6. مرگ بافت به دلیل مسدود شدن جریان خون

نشانه ها و علت گلوله شدن ژل تزریقی

هنگامی که با توده‌ های سفت بعد از تزریق ژل در خط لبخند مواجه شدید بهتر است نگران نباشید و با خونسردی کامل نکات زیر را به درستی بر روی محل اعمال نمایید:

  1. به صورت نرم و آرام بر روی خط لبخند یعنی محل تزریق فیلر، کمپرس یخ قرار دهید.
  2. توده‌ ایجاد شده را به هیچ عنوان محکم فشار ندهید و یا لمس نکنید زیرا این کار باعث می‌شود توده حساس شود.
  3. مطمئن شوید که این توده تورم نیست و ژل سفت و گلوله شده می‌باشد.
  4. در صورتی که تا ۲ هفته این گلوله رفع نشد باید با پزشک معالج خود تماس گرفته و موضوع را در میان بگذارید. این وظیفه‌ پزشک است که این توده و ورم را تشخیص دهد و سپس به درمان بپردازد.

بهتر است بدانید توده‌های ایجاد شده بعد از درمان به ۲ صورت می‌باشد:

  • توده‌ای نرم

این توده دقیقا بعد از درمان به دلیل ته‌نشین شدن ژل صورت تشکیل شده و پزشک با ماساژ مخصوص آن را رفع می‌کند.

  • توده‌ای سفت و حساس

نشان دهنده‌ حساسیت و آلرژی شما به ژل می‌باشد و با مراجعه به پزشک و تجویز استروئید، این توده نیز به راحتی از بین می‌رود.

ناگفته نماند که در صورت عدم رفع این توده باید دوباره با پزشک خود در ارتباط باشید تا این مشکل در صورت نرم شدن ژل، با ماساژ حل شده و در غیر این صورت داروی دیگری برای رفع این ژل تجویز می‌شود.

پیشگیری و کنترل گلوله شدن ژل خط خنده

همانطور که گفته شد ممکن است در برخی موارد گلوله شدن ژل خط لبخند برای شخص تحت درمان خطرناک باشد و باعث ایجاد خطرات غیر قابل درمان شود. بنابراین اگر قصد انجام تزریق ژل‌ را دارید لازم است مواردی را که باعث کنترل و پیشگیری گلوله گلوله شدن فیلر خط خنده می‌شوند را رعایت کنید تا از خطرات و عوارض بعد از انجام تزریق در ‌امان بمانید:

  1. یکی از مواردی که در پیشگیری از گلوله گلوله شدن ژل‌ها بعد از تزریق تاثیر‌گذار خواهد بود، درست انجام شدن درمان است. در واقع اگر شما متخصصی را انتخاب کنید که باتجربه و حرفه‌ای باشد می‌داند که چه میزان ژل برای تزریق به خط خنده شما مناسب است و به اندازه برای شما تزریق می‌کند. در این صورت می‌توانید از گلوله شدن ژل تزریق شده به خط خنده جلوگیری کنید.
  2. بعد از انجام تزریق فیلر، ناحیه تحت درمان زیبایی را لمس نکنید.
  3. به ناحیه مورد نظر فشاری وارد نکرده و آن را مالش ندهید.
  4. بعد از انجام filler injection ،منطقه تحت درمان را نشویید.
  5. از نوشیدن مشروبات الکلی به مدت ۲۴ ساعت قبل از انجام تزریق خودداری کنید.
  6. به مدت ۱۴ روز بعد از انجام تزریق ژل، از هر نوع اصلاح صورت، میکرودرم یا ماساژ پرهیز کنید.
  7. بلافاصله پس از درمان زیبایی خود اقدام به آرایش نکنید.

در حالت کلی تاکید خانم دکتر ذکاوت به شما این است که برای بدست آوردن زیبایی، فریب کلینیک‌های ارزان قیمت و بی‌نام و نشان را نخورید و برای زیبایی خود هزینه کنید تا علاوه بر زیبایی، به راحتی بتوانید سلامتی خود را نیز حفظ نمایید. در صورتی که کوچکترین اشتباهی در کار رخ بدهد و یا از ژل‌های بی‌کیفیت استفاده شود ممکن است حتی عضله‌های صورت به طور کلی فلج شده و زیبایی شما را برای همیشه از بین ببرد. انتخاب کلینیک زیبایی معتبر یکی از مهم‌ترین وظایف شما قبل از شروع درمان می‌باشد.در کلینیک تخصصی ریحانه النبی با خیال راحت می توانید کارهای زیبایی خود را انجام دهید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉