هر چیزی که باید در مورد آنژیوم گیلاسی یا خال قرمز بدانید

آنژیوم گیلاسی، نوعی توده عروقی قرمز رنگ است که به خال قرمز شناخته می‌شود. این توده از رگ‌های خونی کوچک تشکیل شده و ظاهری مایل به قرمز یا ارغوانی دارد. این موارد به نام‌های همانژیوم گیلاسی، همانژیوم بالغین یا آنژیوم سالمندی و لکه‌های کمپبل دی مورگان نیز شناخته می‌شود.

همچنین با افزایش سن، تعداد آنها نیز افزایش می‌یابد. این تورم‌ها ناشی از تکثیر عروقی اکتسابی پوست است و به صورت پاپول گنبدی یا چند پاپول ظاهر می‌شوند.

 

علت‌های ایجاد آنژیوم گیلاسی

 

هیچ عامل شناخته شده‌ای برای آنژیوم گیلاسی وجود ندارد ولی برخی از ارتباط ها و علل احتمالی این ضایعات عبارتند از:

  • سالخوردگی و افزایش سن
  • استعداد ژنتیکی
  • قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه فرابنفش
  • بارداری
  • تغییرات هورمونی مانند افزایش پرولاکتین
  • برخی از داروها مثل سیکلوسپورین یا هورمون ها
  • ویروس هرپس انسانی
  • آسیب و بیماری کبدی

آیا خال گیلاسی برای سلامتی خطرناک است؟

آنژیوم ها، گره های خونی، خطرناک نبوده و برای فرد خطری ایجاد نمی کنند. اما، اگر به طور ناگهانی چندین خال گیلاسی در این مورد مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این واقعه بسیار نادر است، اما ممکن است به دلیل آسیب های کبدی ایجاد شود. پزشکان معمولا توصیه می کنند که اگر آنژیوم ها شروع به خونریزی کردند، درد یا سوزش احساس کردید، یا اندازه یا ظاهر آن ها تغییر کرد، برای مراقبت پزشکی به مرکز بهداشتی مراجعه کنید.

خال های گیلاسی بدون علامت بر روی پوست شکل می گیرند و بدون هیچ علامت یا عارضه ای پدید می آیند. این خال ها بدون هیچ خارش یا سوزشی روی پوست ظاهر می شوند و اغلب حتی متوجه حضور آن ها نمی شویم. تجمع رگ های خونی کوچک درون آنژیوم های گیلاس به آنها ظاهری مایل به قرمز می بخشد.

علائم خال های گیلاسی چگونه هستند؟

خال های گیلاسی بر اساس شکل و رنگ خود شناخته می شوند. این خال ها به دلیل گشاد شدن مویرگ های خونی، قرمز می شوند. اهمیت دارد که خال های گیلاسی را برید یا فشار ندهید، زیرا این کار ممکن است خطرناک باشد. این خال ها بضرر ندارند، اما در صورت افزایش تعداد یا اندازه آنها، به پزشک مراجعه کنید. زیرا آنژیوم گیلاس ممکن است شبیه به ملانوم آملانوتیک باشد که یک نوع سرطان پوست است.

 

روش های درمان خال‌های قرمز

درمان خال‌های خونی دارای نیاز ضروری نیست، اما اگر تمایل به حذف آنها به منظور زیبایی پوست وجود داشته باشد، روش‌های درمانی موجود است. برای مواردی که خونریزی و خال‌های قرمز آنژیوم برجسته شده‌اند، ممکن است اقدام به حذف آن از طریق روش‌های مختلف مناسب باشد.

الکتروکاتری یکی از روش‌های رایج برای سوزاندن آنژیوم با استفاده از جریان الکتریکی است.

کرایوسرجری نیز از طریق استفاده از نیتروژن مایع برای یخ‌زدایی و حذف آنژیوم انجام می‌شود.

لیزر،در این نوع جراحی از لیزر برای حذف آنژیوم گیلاسی استفاده می‌شود. لیزر گرمای لازم را تولید می‌کند تا آنژیوم را سوزاند. این روش سریع و بدون نیاز به بستری شدن انجام می‌شود. تعداد جلسات درمانی بر اساس تعداد آنژیوم‌ها ممکن است متغیر باشد، اما محل آنژیوم ابتدا تیره شده و سپس از پوست جدا شده و حذف می‌شود.

برای پیشگیری از بروز خال ها، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

استفاده از مواد شیمیایی برای کاهش خال ها باید به حداقل برسد، مانند استفاده از نیتروژن خردل و برومید بر روی پوست.

اجتناب از تماس با آفتاب، پوشیدن لباس های سبک، استفاده از عینک آفتابی، استفاده از کلاه های لبه پهن و کفشی که پا را بپوشاند، استفاده از ضدآفتاب، شستشوی پوست با پارچه نرم، استفاده از آبرسان برای پوست خشک، استفاده از دستکش هنگام باغبانی، و معاینه سالانه توسط متخصص پوست.

سخن پایانی:

خال قرمز یا آنزیوم گیلاسی از مشکلات پوستی معمولی است که ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. اما به خوشبختی، روش‌های مختلفی برای درمان و کاهش این مشکل وجود دارد. یکی از روش‌های موثر برای درمان خال قرمز استفاده از لیزر است. دکتر هدیه ذکاوت به عنوان یک متخصص پوست و زیبایی می‌تواند با استفاده از تکنولوژی لیزر و دانش خود، به شما کمک کند تا از خال قرمز خود خلاص شوید. اگر نیاز به درمان خال قرمز یا آنزیوم گیلاسی دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید و به راهکارهای مناسب برای شما روی بیاورید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 95
ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉