ماسک های طبیعی برای جوش ها: راهکارهایی برای تسکین و درمان جوش ها

بهترین ماسک های صورت برای جوش

بهترین ماسک های صورت برای جوش ها گزینه هایی هستند که قادر به تسکین التهابات و عفونت های پوستی هستند و همچنین موجب تقویت و ترمیم پوست می شوند. یکی از بهترین ماسک ها برای جوش ها، ماسک آرایشی طبیعی با استفاده از عصاره آلوئه ورا است. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده است و می تواند جوش ها را تسکین دهد و نقاط قرمز پوست را کاهش دهد. همچنین، ماسک های حاوی عصاره رازیانه نیز می توانند در بهبود جوش ها مفید باشند. رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و می تواند به تسریع فرایند بهبودی جوش ها کمک کند. به طور کلی، ماسک های حاوی مواد طبیعی و با خواص ضد التهابی، ضدعفونی کننده و ترمیم کننده پوست می توانند بهترین انتخاب برای جوش ها باشند.

 

ماسک لیمو و عسل

سابقاً، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما از عسل به عنوان یک داروی قوی و موثر برای ترمیم زخم‌ها استفاده می‌کردند. این افراد معتقد بودند که عسل، که حاوی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین و پروتئین است، قادر است پوست را کاملاً پاکسازی کرده و آلودگی‌ها و چربی‌های زائد موجود در منافذ را از بین ببرد. همچنین، لیمو که حاوی ویتامین C است، یک عامل بسیار مهم برای حفظ سلامت پوست است. لیمو نیز می‌تواند به عنوان یک لایه بردار عالی برای پوست عمل کند و با حذف سلول‌های مرده، پوست را سالم و شاداب کند. همچنین، این ماسک می‌تواند جوش‌های سرسیاه را بهبود بخشیده و پوستی یکدست و شفاف را به شما هدیه دهد.

روش تهیه
می توانید یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف لیمو ترش تازه مخلوط کرده و آن را در محیط بیرون حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا به دمای محیط برسد. سپس این مخلوط را بر روی پوست خود بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس با استفاده از آب گرم صورتتان را بشویید و با یک حوله نرم و تمیز آن را خشک کنید. در صورت نیاز، این ماسک را هرروز یا هفته‌ای یک یا دو بار می توانید استفاده کنید، بهتر است از آن پس از بررسی شرایط پوستتان تصمیم بگیرید که چقدر استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که افرادی که پوست بسیار ملتهب و پر از جوش دارند از این ماسک استفاده نکنند؛ زیرا لیمو می‌تواند جوش‌های صورت را تحریک کند و به جای بهبود باعث افزایش آسیب‌ها شود.

ماسک گوجه فرنگی و انار

انار و گوجه فرنگی هردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی هستند که می‌توانند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد پوست مانع از آسیب دیدن آن‌ها شوند. انار دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند باعث بهبود آکنه‌های صورت شما شود. ترکیب این دو ماده یک ضد جوش بسیار قوی است که مانع از تجمع چربی‌ها در منافذ پوست و بروز جوش‌های سر سیاه یا سر سفید می‌شود و پوستی شفاف و روشن را به شما هدیه می‌دهد.

روش تهیه

برای تهیه این ماسک، دو قاشق غذاخوری دانه انار را همراه با نصف یک گوجه‌فرنگی متوسط در ظرفی قرار داده و آن‌ها را به‌طور موثری با یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر آبکی تشکیل شود. حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و سپس با استفاده از انگشتان خمیر را بر روی صورت و گردنتان بمالید. بعد از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود و سپس صورتتان را با آب گرم شستشو داده و با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید. قابل ذکر است که برخی افراد ممکن است حساسیتی نسبت به گوجه‌فرنگی داشته باشند و مصرف این ماسک باعث خشکی و خارش پوست شود. در نتیجه، قبل از استفاده از این ماسک، تست حساسیت را در یک قسمت دیگر از بدن انجام داده و در صورت بروز هرگونه التهاب یا قرمزی پس از مصرف گوجه‌فرنگی، بهتر است از ماسک‌های دیگر استفاده کنید.

ماسک خیار و گوجه فرنگی

اگر طرفدار سالاد شیرازی هستید، بهتر است به دست کار بشینید و یک نسخه از این سالاد را برای پوست خود هم تهیه کنید. خیار دارای خاصیت قابضی است و می‌تواند به جوش‌های فعال فقط محدود نباشد، بلکه جوش‌های قدیمی را نیز از بین ببرد. این ماده غذایی یک لایه بردار بسیار قوی نیز محسوب می‌شود و سلول‌های مرده پوست را به طور کامل از سطح آن جدا می‌کند. گوجه فرنگی کنار خیار یک منبع غنی از ویتامین A و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که به پوست شما یک تغذیه قوی فراهم می‌کند. با استفاده از این ماسک، نه تنها جوش‌های صورتتان را به طور کامل از بین می‌برید، بلکه باعث جوان‌سازی و کاهش چین و چروک‌های آن نیز خواهید شد.

روش تهیه

توصیه می‌شود که خیار و گوجه را با استفاده از رنده‌ی دندانه‌های درشت خرد کنید. بهتر است این کار را به صورت دستی و بدون استفاده از ماشین آلات مختلف انجام دهید، زیرا خیار و گوجه نباید خیلی ریز شوند و در نتیجه آب بیندازند. پس از هر دو ماده را در یک ظرف مخلوط کنید و با دستان تمیز روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، پوست صورتتان را با آب سرد بشویید و با یک حوله نرم کاملاً خشک کنید. می‌توانید این ماسک را هر روز بر روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید بهتر است از این ماسک استفاده نکنید؛ اما اگر حساسیت شما چندان زیاد نیست می‌توانید دفعات استفاده از آن را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.

ماسک آلوئه ورا و زردچوبه

ژل آلوئه ورا وزنه‌ی طبیعی در درمان مشکلات پوستی است و در بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبتی نیز استفاده می‌شود. این گیاه قادر است از نفوذ مواد مضر در هوا به پوست شما جلوگیری کند و باکتری‌ها را از ورود به پوست شما باز دارد. همچنین، استفاده مداوم از ژل آلوئه ورا باعث شفافیت و درخشندگی پوست شما خواهد شد و شما نیز به مرور زمان این تغییر را مشاهده خواهید کرد. همچنین، زردچوبه، که دارای ترکیبات ضدباکتریال و ضدالتهاب است، قادر است خشکی پوست شما را درمان کند. ترکیب این دو ماده با هم، یک پزشک حقیقی برای پوست شما ایجاد می‌کند که علاوه بر کاهش جوش‌ها و آکنه‌های فعال، جوش‌های قدیمی را نیز از بین می‌برد.

روش تهیه

درست کردن یک آلوئه ورای تازه و افزودن یک قاشق غذاخوری ژل آن به نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را ترکیب کنید. حالا این دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. این خمیر را روی پوست خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، پوستتان را با آب سرد بشویید. حالا با استفاده از یک حوله نرم و تمیز، پوست خود را به صورت ضربه‌ای تمیز کنید و مقدار مناسبی از یک کرم مرطوب کننده را به صورت خود بمالید تا پوستتان خشک نشود. شما می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید و پس از تقریبا ۱ ماه، بهبودی در شرایط پوست خود را مشاهده خواهید کرد.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است؛ اما ممکن است در برخی پوست‌ها به خصوص پوست‌های بسیار خشک یا چرب التهابات را بیشتر کند و باعث تشدید جوش‌ها شود. به همین دلیل بهتر است که در مصرف این ماسک احتیاط کنید.

ماسک گلاب و لیمو

اگر از مادربزرگان خود بپرسید که برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده سطحی پوست چه دارویی توصیه می‌کنند، بدون شک گلاب یکی از پیشنهادهای آن‌ها خواهد بود. گلاب دارای خواص تسکین دهنده بسیار قوی است و می‌تواند بر روی التهابات پوست تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از آن به افرادی که پوستی پر از جوش دارند توصیه می‌شود. علاوه بر این، خاصیت نرم کنندگی گلاب باعث می‌شود که پوست‌های خشک نیز نرم شوند و رطوبت خود را به این سادگی از دست ندهند. همچنین، لیمو به کنترل سطح سبوم (چربی مضر پوست) کمک کرده و با تامین ویتامین C مورد نیاز پوست، آن را از مشکلاتی مانند خشکی زیاد یا ایجاد جوش، آکنه و اگزما نجات می‌دهد.

روش تهیه

برای تهیه این ماسک، یک قاشق غذاخوری از گلاب را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه مخلوط کنید. سپس یک پارچه نخی کاملا تمیز را در این مخلوط بخیسانید (از گاز استریل استفاده کنید اگر دسترسی دارید) و به آرامی آن را روی پوست خود بکشید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، پوستتان را با آب گرم بشویید و با آرامی با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید. این ماسک را هر روز تکرار کنید و بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، تغییرات را در پوستتان مشاهده خواهید کرد.

ممکن است برخی افراد که دارای پوست‌های بسیار حساسی هستند نتوانند از آب لیمو ترش استفاده کنند. در این صورت می‌توانید در این ماسک ژل آلوئه ورا را جایگزین لیمو کنید.

فواید ماسک صورت

ما همیشه با انواع آلودگی و آسیب‌ها روبرو هستیم و پوست ما به سرعت آسیب می‌بیند. علائم اولیه این آسیب‌ها معمولاً جوش‌های ریز و درشت هستند و با استفاده از ماسک‌های ساده می‌توانید از افزایش شدت آن‌ها جلوگیری کنید. ماسک‌های صورت از مواد طبیعی و سازگار با پوست تهیه می‌شوند تا به پوست مواد مغذی لازم را ارائه دهند. برای مقاومت در برابر عوامل آسیب رسان، پوست ما به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف نیاز دارد. این مواد مغذی از طریق خون‌رسانی به پوست می‌رسند، اما وقتی جوش‌ها شکل می‌گیرند و منافذ پوست بسته می‌شوند، این مواد به پوست نمی‌رسند و به همین دلیل پوست کم‌کم آسیب می‌بیند و پیر می‌شود. بنابراین، استفاده از ماسک‌های صورت باعث پاک‌سازی منافذ و بهبود خون‌رسانی به پوست می‌شود. بعد از استفاده از ماسک، پوست احساس سبکی می‌کند و روشن و درخشان می‌شود.

توصیه و مراقبت ها

ماسک‌های خانگی، که از مواد طبیعی و قابل دسترس تهیه می‌شوند، ممکن است هم مفید و هم خطرناک باشند. استفاده نادرست از آن‌ها ممکن است به جای بهبود، آسیب شدیدتری به پوست ایجاد کند. بنابراین، پیش از تهیه هر ماسک خانگی، به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • در صورت داشتن پوست حساس یا مشکلات پوستی شدید، با دقت به مصرف ماسک‌ها بپردازید و خودسرانه عمل نکنید.
  • اگر در حالت درمان پوست با داروهای گیاهی یا شیمیایی تجویز شده توسط پزشک خود هستید، بدون مشورت از ماسک‌های خانگی استفاده نکنید.
  • همچنین، به حساسیت‌های خود نسبت به مواد غذایی توجه کنید و قبل از استفاده از هر ماسک، آن را بر روی منطقه ای دیگر از پوست خود از طریق آزمایش کنید تا مطمئن شوید که حساسیتی به آن ندارید.
  • در صورتی که از یک ماسک نتیجه مطلوبی گرفتید، می‌توانید ادامه دهید، اما اگر پوست شما بعد از استفاده از ماسک بدتر شده یا بهبودی نکرده است، بلافاصله ماسک خود را تغییر دهید. در نهایت، توصیه می‌شود مقدار ترکیبات موجود در ماسک یا تعداد استفاده‌های آن را افزایش ندهید زیرا این امر ممکن است تاثیرات منفی داشته باشد.

سخن پایانی:

دکتر هدیه ذکاوت، متخصص پوست و مو، در کلینیک ریحانه النبی خدماتی ویژه به بانوان ارائه می‌دهد. این کلینیک با داشتن تجهیزات پیشرفته و استفاده از آخرین متدهای درمانی، به بانوان در حوزه مشکلات پوستی، از جمله جوش و آکنه، کمک می‌کند. در این کلینیک، دکتر هدیه ذکاوت با تجربه‌ی بیش از 17 سال درمان جوش و آکنه، به بررسی دقیق علل ایجاد جوش و ارائه‌ی بهترین راهکارها و ماسک‌های صورت موثر برای درمان این مشکل پوستی می‌پردازد. او با توجه به نوع پوست و نیازهای هر فرد، ماسک‌های ویژه‌ای طراحی می‌کند که با استفاده از ترکیبات طبیعی و مواد مؤثر، علاوه بر کاهش التهاب و قرمزی پوست، به ترمیم و بهبود پوست می‌پردازد. این ماسک‌ها علاوه بر اثرات درمانی، در خنک نگه داشتن پوست و بهبود وضعیت چربی و پاکسازی منافذ پوستی نیز مؤثر هستند. بنابراین، با اعتماد به دکتر هدیه ذکاوت و مدیریت دقیق مشکلات پوستی خود، بانوان می‌توانند از بهترین ماسک‌های صورت برای درمان جوش و آکنه بهره‌برداری کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉