اثر گرمای خورشید بر بوتاکس چگونه است؟

 

بیشتر پزشکان توصیه می کنند تا ۴۸ ساعت پس از درمان بوتاکس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا خودداری کنید. اثر گرما بر بوتاکس شامل ورزش شدید و استفاده از اتاق بخار یا حمام آفتاب یا ایستادن طولانی کنار گاز برای آشپزی است. دلیل اصلی قرار نگرفتن در معرض گرما پس از بوتاکس کاهش خطر تورم و کبودی است. اثر گرما بر بوتاکس باعث افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ های خونی می شود که به نوبه خود می تواند هر التهاب پس از تزریق را بدتر کند. با گذشت ۴۸ ساعت ، از سر گرفتن هر یک از این فعالیت ها بی خطر است

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث پیری پوست می شود اما با درمان بوتاکس تداخل ندارد. قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه فرابنفش (UV) خورشید، منجر به شکست فیبرهای الاستین پوست می گردد. وقتی این اتفاق بیوفتد، پوست دچار افتادگی و کشیدگی می شود. پوست هچنین بیش از همیشه مستعد کبودی شده و نیاز به زمان اضافی برای بهبود یافتن دارد. بنابراین برای کاهش ریسک چین و چروک، لکه های پوستی ناشی از نور خورشید و سایر علایم قابل مشاهده ی پیری صورت، بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

تزریق بوتاکس خطوط، چروک و چین های پوستی ناشی از حرکات عضلانی را به طور موقت صاف می کند. افرادی که تحت درمان با بوتاکس قرار می گیرند به روش های مختلفی می توانند مدت زمان قرار گیری در معرض آفتاب را مدیریت کنند.

 از جمله این روش ها می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • تا حد امکان از قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کرده و به پوست خود فرصت التیام دهید.
  • از ضد آفتاب های دارای عدد SPF 50 به بالا استفاده کنید. اشعه های فرا بنفش نوع A و B به پوست آسیب رسانده و سبب آفتاب سوختگی می شوند. به همین دلیل، عدد ضد آفتاب مصرفی باید حداقل 50 باشد.
  • از یک آنتی اکسیدان موضعی استفاده کنید. جهت مقابله با رادیکال های آزادی که سبب بروز چروک، خطوط و کاهش حجم پوست می شوند، از آنتی اکسیدان های موضعی مانند کرم های روشن کننده و ویتامین C استفاده کنید.

عوارض بوتاکس چیست؟

سوزش: بیماران در برخی موارد در محل تزریق بوتاکس حس سوزش را تجربه می کنند. این حس عموما 10-15 دقیقه پس از درمان با بوتاکس باقی می ماند.

تورم و حساسیت به لمس: بیماران ممکن است متوجه تورم و حساسیت به لمس در محل تزریق گردند. این عوارض جانبی معمولا خود به خود پس از چند روز از درمان خوب می شوند.

قرمزی: پوست بیمار ممکن است پس از درمان بوتاکس قرمز شود اما می توان بلافاصله پس از درمان از مواد آرایشی استفاده نمود.

پس از درمان با بوتاکس استفاده مداوم از ضد آفتاب توصیه می شود. افراد باید از ضدآفتاب هایی با  قدرت حفاظت بالا استفاده نمایند. باید 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن، ضدآفتاب بزنید و یک بار دیگر دقیقا پیش از بیرون رفتن آنرا تمدید نمایید. سپس هر دو ساعت یکبار، مجددا ضد آفتاب خود را تکرار کنید. اگر فرد در معرض نور مستقیم خورشید قرار میگیرد، باید از کلاه یا لباس برای پوشاندن محل تحت درمان استفاده نماید. تا زمانی که تورم و قرمزی از بین برود، از قرارگیری در معرض نور خورشید خودداری کنید.

سخن پایانی

کلینیک ریحانه النبی، مرکزی است که به طور خاص برای بانوان ایجاد شده است و در آن دکتر سیده هدیه ذکاوت فعالیت می‌کند. یکی از خدماتی که در این کلینیک ارائه می‌شود، بوتاکس است که مفید برای بهبود ظاهر و جوانسازی پوست است. اما نکته قابل توجه در مورد بوتاکس، تأثیر گرمای خورشید بر ثبات آن است. گرمای خورشید می‌تواند باعث تحریک عضلات پوست و کاهش طول عمر بوتاکس شود. به همین دلیل، در کلینیک ریحانه النبی، پیشنهاد می‌شود پس از انجام بوتاکس، برای چند هفته از آفتاب سوختگی و افزایش تماس با نور مستقیم خورشید خودداری کنید، تا نتیجه درمان بهتر و قابل اطمینان باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉