عوارض معمول پس از تزریق ژل: نگران نباشید، این عوارض طبیعی هستند!

 

آیا تزریق ژل باعث تورم خواهد شد؟

انجام تزریق ژل همواره با برخی عوارض همراه است که مشاهده آن‌ها طبیعی و بسیار رایج بوده و بعد از چند رو برطرف خواهند شد.  پس از اتمام تزریق ژل، فرد بلافاصله مرخص شده و می‌تواند کلینیک زیبایی که در آن تزریق صورت گرفته است را ترک کند. پس از آن، دوره نقاهت شروع می‌شود که در این دوره، عوارضی همانند  ورم و کبودی در مناطق تحت درمان، به تدریج رویت خواهند شد.

این عوارض به طور واضح قابل مشاهده خواهند بود اما جای نگرانی نیست چرا که ماندگار نخواهند بود و طی چند روز تا چند هفته وضعیت اندامی که تزریق فیلر در آنجا انجام شده است، عادی خواهد شد. پس با در نظر گرفتن مطالب عنوان شده باید گفت تزریق ژل باعث تورم، کبودی و گا‌ها خون‌مردگی خواهد شد که با توجه به مهارت پزشک متخصص و نحوه انجام تزریق، شدت ورم صورت بعد از تزریق ژل ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند. در هر صورت این عوارض خطری برای سلامتی شما نداشته و وقوع آن‌ها کاملا طبیعی است. هر چند بهتر است که در این مورد نکاتی رعایت شود تا روند بهبودی پس از تزریق تسریع گردد یا مشکلات دیگری ایجاد نشود.

علت ورم بعد از تزریق ژل گونه

متقاضیان تزریق فیلر گونه باید بدانند که تا چند روز شاهد ورم در این قسمت از صورت خود خواهند بود. اما علت این ورم چیست؟ به هر حال با توجه به این که سوزن به بافت صورت وارد شده و در نتیجه بافت این قسمت دستکاری شده است، بنابراین شاهد تورم در این قسمت خواهید بود. همچنین سوزن مویرگ‌های ریز در این قسمت را پاره می‌کند و به همین دلیل آب در زیر پوست جمع شده و بعد از چند روز با رعایت نکات مراقبتی همانند عدم مصرف غذا و خوراکی‌های شور، نوشیدن آب کافی و مصرف میوه جات و سبزیجات، این ورم سریع از بین خواهد رفت.

کاهش تورم ناشی از تزریق ژل

برای کاهش تورم بعد از تزریق فیلر و کبودی‌های ناشی از آن، رعایت برخی نکات قبل و بعد از عمل ضروری و لازم است که توصیه می‌شود این نکات را مطالعه کرده و به آن‌ها عمل کنید تا احتمال بروز این عوارض به حداقل برسد:

  1. مصرف برخی دارو‌ها قبل از تزریق فیلر، احتمال وقوع عوارض را افزایش می‌دهد. پس بهتر است مصرف دارو‌هایی که تجویز پزشک معالج نیستند را یک هفته قبل از تزریق ژل کنار بگذارید و حتما درباره آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. در این میان، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون باید به مدت یک هفته قبل از تزریق و با دستور متخصص قطع شوند تا خون‌مرگی رخ ندهد.
  2. اگر تبخال زده‌اید چند روز قبل از تزریق ژل به پزشک خود اطلاع دهید تا دارو‌های لازم را برای پیشگیری از افزایش و شیوع آن تجویز کند.
  3. مصرف آناناس تازه قبل و بعد از انجام تزریق فیلر، به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  4. پس از اتمام تزریق ژل، بلافاصله روی ناحیه مورد نظر از بدن یخ بگذارید. انجام این کار تا حد ممکن از بروز کبودی و ورم جلوگیری می‌کند. البته کیسه یخ باید داخل پارچه قرار گرفته و تماس مستقیم با پوست نداشته باشد.
  5. تا یک هفته پوست خود را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید و هنگامی که می‌خواهید به خارج از منزل بروید از کلاه یا کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  6. توصیه می‌شود از خاراندن، مالش و اعمال فشار بر مناطقی که تزریق ژل صورت گرفته است به شدت اجتناب کنید. رعایت نکردن این موضوع باعث خارش، سوزش و متورم شدن پوست بعد از تزریق ژل خواهد شد. همچنین احتمال جابه‌جا شدن ژل در زیر پوست افزایش پیدا می‌کند.
  7. به خانم‌ها توصیه می‌شود در صورتی که تزریق فیلر روی صورت انجام گرفته است قبل از مصرف هرگونه لوازم آرایشی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی و خطرات ناشی از تزریق ژل

مهمترین عوارض جانبی تزریق ژل که طبیعی بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شوند عبارتند از:

  1. ورم بعد از تزریق فیلر
  2. التهاب و کبودی
  3. درد در ناحیه تزریق

اما در مواردی نادر ممکن است عارضه‌هایی برای فرد بروز نماید که این عوارض جدی بوده و باید سریعا با متخصص در میان گذاشته شوند:

  1. عفونت در محل تزریق
  2. خون‌مردگی
  3. گلوله شدن ژل در محل تزریق
  4. برو واکنش آلرژیک در بدن

عوامل موثر بر بروز عوارض جانبی بعد از تزریق ژل

  1. علاوه بر عوارضی مانند تورم و کبودی در مناطق هدف که طبیعی بوده و در کمتر از یک هفته برطرف می‌شوند، مجموعه‌ای از عوارض جانبی دیگر ناشی از تزریق فیلر نیز وجود دارند که مشاهده آن‌ها طبیعی نیست و ممکن است براساس سهل‌انگاری و رعایت نکردن برخی نکات و پیشگیری‌های قبل و بعد از تزریق توسط خود فرد و حتی پزشک متخصص به هنگام انجام تزریق ژل پدیدار شوند.
  2. برخی از این عوارض جانبی مربوط به نوع ژل انتخابی و کیفیت آن است. ژل‌های باکیفیت عارضه خاصی پس از تزریق ندارند و بدن فرد واکنشی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. همچنین پس از گذشت مدت زمان مشخصی، ژل‌های تزریق شده جای خود را گرفته و به حالت طبیعی در می‌آیند. استفاده از ژل‌های بی‌کیفیت در تزریق ژل ممکن است پس از گذشت مدتی دچار دگرگونی در ساختار خود شده و به صورت گلوله گلوله شوند که در این صورت استخراج آن‌ها نیز سخت خواهد شد.

عوارض جانبی تزریق ژل:

1.     ورم و التهاب

2.     کبودی

3.     درد موقت در ناحیه تزریق

4.     عفونت و خون‌مردگی در موارد نادر

میزان ورم پوستی:

1.     مهارت متخصص در تزریق

2.     توجه به نکات مراقبتی بعد از تزریق

3.     نوع ژل مورد استفاده

4.     میزان آمادگی قبل از تزریق

کنترل ورم بعد از تزریق:

1.     عدم مصرف الکل قبل و بعد از تزریق

2.     دستکاری نکردن محل تزریق

3.     مراجعه به متخصص حرفه‌ای

4.     استفاده از ژل‌های معتبر

مدت ماندگاری ورم:این عارضه موقتی بوده و نهایتا بعد از یک هفته برطرف خواهد شد.

ماندگاری ورم بعد از تزریق ژل و دوران نقاهت

طبیعتا فرد پس از مشاهده تورم و کبودی‌های ناشی از تزریق ژل دچار نگرانی‌هایی درباره ماندگاری یا دائمی بودن این عوارض می‌شود. این نوع عارضه جزء عوارض طبیعی پس از تزریق می‌باشد که اغلب اتفاق می‌افتد و با رعایت نکات ذکر شده می‌توان آن‌ها را در عرض چند روز کنترل کرده و بهبود بخشید. پس می‌توان نتیجه گرفت که ورم ناشی از تزریق ژل دائمی نبوده و به زودی رفع خواهد شد. در طی چند روز پس از تزریق، توصیه می‌شود صبور باشید و برخی نکات را رعایت نمایید تا ورم و کبودی‌ها بهبود یابند.

توصیه های بعد از تزریق فیلر

  • استفاده از مواد آرایشی انجام ورزش های شدید (مانند ایروبیک) قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا گرمای شدید در 24 ساعت اول ممنوع است.
  • تا 72 ساعت از ماساژ و دست زدن ناحیه تزریق شده پرهیز نمائید.
  • بهتر است در دو هفته اول از تماس با گرمای زیاد مانند سونا و حمامهای داغ پرهیز نمایید.
  • استفاده از غذاهای سخت مانند ساندویچ، کشیدن قلیان و هرگونه ضربه و فشار در 72 ساعت بعد از تزریق فیلر به خصوص در ناحیه لب ها ممنوع است.
  • واکنش بدن نسبت به فیلرهای استاندارد بسیار کم است، تنها ممکن است فرد دچار کبودی ، قرمزی درد، تورم و سفتی شود که معمولاً حداکثر تا دو هفته برطرف می شود. ورم و کبودی ممکن است بلافاصله ظاهر نشده و یک روز پس از تزریق ظاهر شود و میزان آن در هر فرد متفاوت است در بسیاری از افراد فقط به مقداری ورم خلاصه می شود .

کبودی ممکن است تا روز دوم هم افزایش یابد اما بعد از گذشت چند روز رفته رفته کاهش و در نهایت تا دو هفته کاملا از بین میرود.

  • در صورت ایجاد کبودی می توانید از آناناس، قرص های ویتامین C و کمپرس سرد (در ساعات اولیه از تزریق) و سپس کمپرس گرم (در روزهای ابتدایی بعد از تزریق )استفاده نمایید.
  • در مواردی احتمال دارد فیلر تزریقی شده گلوله گلوله شود، این امر تا دو هفته پس از تزریق طبیعی است، در صورتی که پس از روز چهاردهم ادامه داشت ، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهد.
  • از ماساز با فشار دادن در محل تزریق خودداری فرمایید.
  • پماد ترمیم کننده و ضد کبودی دمو (برند لافارر) و قرص ترمیم کننده( آناهیل) از روز اول هر ۸ ساعت یکبار مصرف شوند.

در صورت نیاز به استفاده از آب برای محل تزریقات از آب جوشیده سرد شده تا 3 روز استفاده شود.

سخن پایانی

تزریق ژل یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی برای فرم دهی نواحی مختلف صورت است. از تکنیک تزریق ژل همچنین برای جوانسازی پوست و کاهش علائم افزایش سن نیز استفاده می‌شود. علاوه‌بر مزایای تزریق ژل، برخی عوارض مانند ورم و التهاب در ناحیه تزریق نیز ممکن است به وجود بیاید .به ذکر است، تزریق فیلر، انجام تکنیک‌های زیبایی مانند مزوتراپی،مزونیدلینگ،تزریق فیلر و… باید توسط پزشک متخصص انجام شود.در کلینیک ریحانه النبی انجام تمامی خدمات زیبایی توسط خانم دکتر هدیه ذکاوت  انجام میشود تا بهترین نتیجه برای زیباجویان حاصل شود و همچنین عوارض آن‌ها کاهش پیدا کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉