تزریق بوتاکس:راهی موثر برای کاهش درد و حملات میگرن

بوتاکس (Botulinum toxin) در درمان میگرن تاثیر بسیار مثبتی دارد. این ماده از طریق تزریق به عضلات مورد نظر، باعث کاهش فعالیت آنها و کاهش درد میگرن می‌شود.

بوتاکس به عنوان یک ماده مسدود کننده عصبی عمل می‌کند. با تزریق آن به عضلات گره خورده و پرخاشگر در مناطقی که باعث درد و تنش میگرن می‌شوند، فعالیت عضلات کاهش می‌یابد. این باعث کاهش درد و تنش عضلانی در مناطق مورد تزریق می‌شود.

بوتاکس به خصوص در درمان میگرن اپیزودیک (میگرن با حملات شدید و تکراری) و میگرن مزمن (میگرن با حملات پایدار و مداوم) مؤثر است. تحقیقات نشان داده است که بوتاکس می‌تواند تعداد حملات میگرن را کاهش داده و شدت درد را کاهش دهد.

علاوه بر این، بوتاکس می‌تواند به عنوان یک روش پیشگیری درمانی نیز استفاده شود. با تزریق متناوب بوتاکس به مناطق مورد نیاز، می‌توان از حملات میگرن جلوگیری کرده یا شدت آنها را کاهش داد.

بوتاکس چگونه میگرن را درمان می کند؟

درمان  بوتاکس می تواند به کاهش علائم حمله میگرنی مانند زیر کمک کند:

• حساسیت به نورها، صداها و بوها

بوتاکس به نواحی تزریق می شود که درگیر سردرد و درد میگرنی می باشد. بوتاکس روی پایانه های عصبی تأثیر گذاشته و ماده شیمیایی که درد را منتقل میکند را مسدود می کند.

بعد از دریافت تزریق بوتاکس، ممکن است 10 تا 14 روز یا بیشتر برای تسکین درد منتظر بمانید.

در برخی موارد، ممکن است بعد از اولین تزریق تسکین درد را داشته باشید. درمان بیشتر ممکن است تأثیرت را بیشتر تثبیت کند. بوتاکسی که برای درمان میگرن مزمن استفاده می شود مؤثر، بی خطر و تا یک دوره 3 ساله ماندگار است.

تزریق بوتاکس در کمک به پیشگیری از میگرن مزمن بعد از 3 ماه پس از درمان مؤثر می باشد و کاهش قابل توجهی را در روزهایی که سردرد ماهیانه وجود دارد بدست می آورد.

مکان های تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

درمان میگرن مزمن معمولاً شامل 31 تزریق و 5 واحد در هر تزریق می باشد. مناطق تزریق معمولاً به صورت زیر می باشند.

• بالای پل بینی
  • پیشانی
  • شقیقه ها
  • پشت سر
  • گردن
  • بالای کمر

عوارض جانبی تزریق بوتاکس در درمان درد میگرنی

مشکلات و عوارض جانبی درمان بوتاکس نادر هستند. شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس گردن درد و سفتی ناحیه تزریق می باشد.

ممکن است بعد از تزریق سردرد ایجاد شود. ممکن است ضعف عضلانی موقتی در گردن و بالای شانه ها احساس شود. ممکن است بالا نگه داشتن سر سخت شود. اگر این عوارض جانبی ایجاد شد، معمولاً در عرض چند روز خود به خود رفع می گردد.

در موارد نادر، سم بوتاکس می تواند در ناحیه اطراف محل تزریق پخش شود. اگر این اتفاق روی دهد، ممکن است موارد زیر را حس کنید:

• ضعف عضله
  • تغییرات بینایی
  • مشکل در بلع
  • افتادگی پلک ها
  • بالا رفتن بیش از حد ابروها

برای کاهش احتمال عوارض جانبی جدی و مشکلات، همیشه مطمئن شوید که تزریق بوتاکس توسط متخصص آموزش دیده انجام شود.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چقدر ماندگار است؟

تأثیر بوتاکس معمولاً حدود دو ماه و نیم ماندگار است. از آنجایی که تزریقات زودتر از سه ماه انجام نمی شود، ممکن است برخی نیاز به انجام درمان های دیگر برای دو هفته باقی مانده داشته باشند.

میزان موفقیت درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

میزان پاسخ دهی، پس از 3 دوره درمان با بوتاکس برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن، 65% پیش بینی شده است. در حال حاضر، تحقیق جدیدی مشخص کرده که درمان طولانی مدت با بوتاکس مؤثر، بی خطر و قابل تحمل می باشد.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن باعث ریزش مو می شود؟

تزریق سم بوتولینیوم نوع A در پیشانی هرگز باعث ایجاد عوارض جانبی نشده است.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بلافاصله اثر می کند؟

می توانید نتایج را 2 تا 3 هفته بعد از اولین تزریق مشاهده کنید

سردردها بعد از تزریق بوتاکس تا چه مدت ادامه دارند؟

می تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. بر اساس تحقیقی در سال 2001، حدود 1 درصد از بیماران ممکن است سردرد شدید داشته باشند که می تواند دو هفته تا یک ماه زمان ببرد تا به تدریج رفع گردد.

بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، گردن درد تا چه مدت ماندگار است؟

سوزن های بوتاکس کوچک هستند و هر نوع آزردگی، جزئی می باشد. اگر تزریق بوتاکس را برای درمان میگرن دریافت کنید، ممکن است مقداری گردن درد بعد از درمان داشته باشید. با این حال، گردن دردی که با درمان میگرن مزمن ایجاد می گردد باید در عرض 7 تا 10 روز رفع گردد.

بعد از تزریق بوتاکس باید چه کارهایی انجام داد؟

• مالیدن صورت. مکان تزریق باید به سرعت ترمیم شود.
  • روی صورت خوابیدن. بعد از درمان نخوابید.
  • ورزش سخت انجام ندهید.
  • نوشیدنی الکلی ننوشید.
  • رقیق کننده خون استفاده نکنید.
  • صورت خود را نشویید.
  • اجتناب از گرما و نور خورشید

آیا بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن می توانید مسکن استفاده کنید؟

24 ساعت قبل از تزریق بوتاکس از آسپرین یا مسکن های NSAID (مانند ایبوپروفن) استفاده نکنید. این مسکن ها می توانند به عنوان رقیق کننده خون عمل کنند. رقیق کننده های خون خطر کبودی یا خونریزی پس از تزریق را افزایش می دهند. در عوض، استفاده از Tylenol برای کنترل درد و ورم توصیه می شود.

چه کسی نباید از بوتاکس استفاده کند؟

اگر از سلامتی مناسب برخوردار نیستید، پوست شما خیلی ضخیم است یا ضعف عضله در ناحیه تزریق دارید، ممکن است درمان بوتاکس مناسب شما نباشد. بیماران با پوست حساس ممکن است در نقاط تزریق آلرژی را بروز دهند.

آیا تزریق بوتاکس می تواند باعث خستگی مفرط شود؟

خشکی دهان، آزردگی یا درد در ناحیه تزریق، خستگی، سردرد، گردن درد، مشکلات چشمی مانند دید دوتایی، تاری دید، کاهش دید، افتادگی پلک ها، ورم پلک ها، خشکی چشم ها و افتادگی ابرو. این موراد عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای درمان میگرن می باشند.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس قهوه نوشید؟

از نوشیدن الکل، مکمل نیاسین، غذاهای پر نمک، غنی از قند، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای تند و سیگار 24 تا 48 ساعت قبل از درمان خودداری کنید.  (تمامی این عوامل ممکن است خطر کبودی و ورم را کاهش دهد.)

چه مدت بعد از تزریق بوتاکس می توانم حمام کنم؟

باید از حمام آب داغ، دوش گرم تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس اجتناب کنید.

با این حال، بوتاکس تنها یکی از روش‌های درمانی موجود برای میگرن است و نباید به عنوان راه حل نهایی در نظر گرفته شود. قبل از استفاده از بوتاکس در درمان میگرن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید . کلینیک تخصصی ریحانه النبی با محیطی کاملا بهداشتی و پزشک متخصص خانم دکتر سیده هدیه ذکاوت ، یک تزریق دقیق و با حوصله را انجام خواهند داد. بهترین نوع بوتاکس برای میگرن بوتاکس های ایرانی می باشند که با خیال راحت می توانید تزریق را انجام دهید. برای مشاوره و ویزیت رایگان توسط خانم دکتر ذکاوت می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. تا کنون افراد زیادی برای کنترل سردرد های میگرنی از این روش درمانی نتیجه گرفته اند.لطفا شما هم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.