مراقبت های جوانسازی پوست: راهکارهایی برای به تعویق انداختن پیری پوست

جوانسازی پوست

پیر شدن پوست یک فرآیند طبیعی در بدن است که نمی‌توان مانع شد. اما می‌توان با مراقبت بیشتر آن را به تعویق انداخت. اما همیشه افزایش سن نیست که باعث می‌شود پوستتان پیر و شکننده بنظر برسد. سبک زندگی ناسالم، نداشتن روتین پوستی و روتین کلینیکی، سیگار کشیدن، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید هم به پوست آسیب می‌رسانند. اما می‌دانیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس تا وقتی کار از کار نگذشته به فکر مراقبت و جوانسازی پوست صورتتان باشید! تاکنون اسم مزوتراپی، بوتاکس، لیفت، تزریق ژل(فیلر) و مزوفیلر یا مزونیدلینگ و میکرودرم ابرژن را شنیده اید.شاید شما نیز برای جوانسازی پوست خود اقدام کرده اید یا اینکه به این قضیه فکر می کنید. اما جوانسازی پوست تکنیک های بسیار مختلف و گسترده ای دارد که هر کدام برای هدف خاصی مناسب است.به طور کلی جوانسازی پوست شامل روش های درمانی است که به هدف بهبود ظاهری پوست یا زیبایی پوست شما انجام می شوند. آسیب های پوستی موارد مختلفی مانند آفتاب سوختگی، اثرات جوش و آکنه، زخم ها و نشانه های طبیعی پیری و کهولت سن را شامل می شوند.

 

نشانه های پیری پوست صورت

از اولین نشانه های افزایش سن بروز خطوط پوستی است که از حوالی 25 سالگی آغاز می شود و به تدریج این خطوط عمیق تر شده و تبدیل به چروک های دائمی می شود. این خطوط ابتدا در حرکات عضلات صورت پدیدار می شوند ولی به تدریج درحالت استراحت هم وجود دارند .

شایع ‌ترین محل‌ های چین و چروک شامل خطوط افقی پیشانی، خط اخم، خطوط شعاعی دور چشم و خطوط پنجه کلاغی، خط خنده، خطوط شعاعی دور لب هستند. به همین علت است که اقداماتی مانند تزریق ژل خط خنده و تزریق فیلر خط اخم امروزه از محبوبیت بالایی برخوردارند .

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است صورت را پیر نشان دهد کاهش حجم صورت است که به خاطر تحلیل بافت چربی ایجاد می شود. اغلب این مورد در حوالی دهه 5 زندگی رخ می دهد ولی در مراجعه کنندگان پروسه زیبایی می توان از راهکارهایی استفاده کرد تا این پروسه به تعویق بیفتد. اغلب کاهش حجم صورت در نواحی زیر چشم، گونه، نیمه تحتانی صورت و اطراف لب و بینی رخ می دهد.

 

تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست صورت

تزریق بوتاکس نیز به عنوان یک درمان شناخته شده ضد چروک و پیری به کار گرفته می ‌شود. این ماده نوعی سم است که از فعالیت فیبرهای عصبی جلوگیری می‌ کند. با تزریق بوتاکس، توکسین بوتولینوم به‌ عنوان یک مهارکننده، مانع از تأثیر استیل‌ کولین بر عضلاتی می‌ گردد که تزریق در‌ آن صورت ‌گرفته و از اسپاسم و انقباض عضلانی تا مقطع زمانی معینی، جلوگیری می‌ نماید. این تاثیر فقط به‌ مدت ۴ تا‌ ۶‌ ماه فعال بوده و به تدریج و پس از گذشت ۳ ‌ماه، آرام ‌آرام سطح سرمی آن کاهش ‌یافته و حداکثر بین ۶‌ تا ‌۸‌ ماه غیر فعال می‌ گردد.

برای جوانسازی پوست صورت، ترمیم کامل چین و چروک با امکانات و علم امروز امری ناممکن است ولی بر اساس تقسیم‌ بندی شدت چین و چروک ها، راهکارهای درمانی متفاوتی وجود دارد، معمولا در چروک‌ های خفیف و متوسط تکنیک ‌های موضعی و سایر تکنیک ‌های محرک کارایی خواهند داشت .

از‌ همین‌ رو است که فواصل تزریق بوتاکس، بین ۴ تا ۶ ‌ماه تعیین شده و به‌ بیانی دیگر در‌ طی ۱ ‌سال،2 بار تزریق بوتاکس کافی بوده و بیش ‌از آن در‌طی 1 سال، توصیه‌ نمی ‌شود. البته خانم دکتر ذکاوت سالی یک بار توصیه می کنند.

جوانسازی پوست با تزریق ژل(فیلر)

ژل ‌ها یا با عبارت کلی تر پر کننده ها موادی هستند که در زیر پوست تزریق می ‌شوند تا فرورفتگی هایی را که ایجاد خط و خطوطی بر پوست کرده است، پر کنند و باعث جوانسازی پوست و صورت شوند. این مواد را برای پر کردن چروک ‌های عمیق مانند خط خنده استفاده می ‌کنند. این قبیل پر کننده ‌ها کاربرد بیشتری در افراد مسن دارند و در افراد جوان ‌تر برای زیبایی بیشتر و افزایش حجم لب یا گونه استفاده می‌ شود. پر کننده‌ ها بر حسب نوع آن ها چند ماه تا چند سال در پوست مانده و پس از آن نیاز به تزریق مکرر دارند.

انواع مختلفی از فیلرها تولید شده ‌اند ولی بیش ترین نوع مورد استفاده در دنیا فیلر‌هایی از جنس «اسید هیالورونیک» هستند. هیالورونیک اسید به طور طبیعی و با غلظت بالا در بافت زمینه ‌ای پوست و در بافت ‌های نگه دارنده ای مثل غضروف و مایع مفصلی بدن ما وجود دارد که با افزایش سن غلظت و مقدار آن کاهش می‌ یابد و این کاهش در پوست مسبب ایجاد شلی و چروک می ‌باشد. بنابراین تزریق فیلرهایی از این جنس می ‌تواند باعث ترمیم و احیاء چروک‌ ها، پر کردن شیار‌های طبیعی مثل خطوط خنده، جوانسازی لب با تزریق ژل لب و همچنین سفتی و لیفتینگ پوست شود. اکثر فیلرهای از جنس اسید هیالورونیک بین نه ماه تا دو سال دوام دارند.

جوانسازی پوست با مزوفیلر(روشی نو):

مزوفیلر ترکیبی از هیالورونیک اسید و مواد مزو (مواد جوانساز و روشن کننده و ویتامین ) هستند.

انواع مختلفی از مزو فیلر ها وجود دارند که در کلینیک ریحانه النبی از آنها برای جوانسازی پوست استفاده میشود که شامل:

  • مزوفیلرپروفایلو
  • مزوفیلر جالپرو
  • مزوفیلر پروسترولین
  • مزوفیلر ریوانس
  • مزوفیلر رویتران
  • مزوفیلر پرلوکس

درکلینیک ریحانه النبی برای جوانسازی، رفع چین و چروک و افتادگی های پوست صورت از روش های مختلفی مانند مزوتراپی و مزونیدلینگ رویتاکیر بهره می گیریم که می توانند تاثیرات طولانی مدت و مشخصی را بر روی پوست شما داشته باشند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉