“راهنمایی جامع برای تشخیص نوع پوست و مراقبت مناسب”

آیا تاکنون تجربه کرده‌اید که از یک محصول جدید برای مراقبت از پوست استفاده کنید و اثری نداشته باشد یا حتی پوستتان را بدتر کند؟ اگر پاسختان مثبت است، باید بدانید که این اتفاق ممکن است به دلیل عدم تطابق محصول استفاده شده با نوع پوستتان رخ داده باشد. شاید شنیده باشید که برای حفظ زیبایی و مراقبت از پوست، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوستتان سازگار باشند.

محصولاتی که با نوع پوست سازگار هستند، به پوست تغذیه و مراقبت مناسب را می‌دهند و بهبود ظاهر و سلامت پوست را تضمین می‌کنند. با استفاده از محصولاتی که نوع پوستتان را در نظر گرفته‌اند، می‌توانید مشکلاتی مانند خشکی، چروک، جوش، جوش سرسیاه، کبودی زیر چشم و آکنه را بهبود ببخشید.

هر نوع پوستی نیازهای مخصوص به خود دارد و برخی محصولات ممکن است برای یک نوع پوست مناسب باشند، اما برای نوع دیگری مناسب نباشند. برای مثال، پوست خشک به محصولات با خصوصیات مرطوب‌کننده و مغذی نیاز دارد. اگر از محصولاتی که برای پوست چرب یا معمولی طراحی شده‌اند استفاده کنید، نتیجه ممکن است پوست خشکتان را بدتر کند. به همین ترتیب، پوست چرب نیاز به محصولاتی با خصوصیات جذب چربی بیشتر و کاهش درخشندگی دارد، در حالی که پوست حساس نیاز به محصولاتی با عناصر آرامش بخش و ضد التهاب دارد.

بنابراین، قبل از خرید یک محصول جدید برای مراقبت از پوست، حتماً نوع پوستتان را تشخیص دهید و از محصولاتی که با آن سازگار هستند استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با مشاوره افراد متخصص در زمینه پوست، محصولات مناسب را انتخاب کنید. با استفاده از محصولات مناسب برای نوع پوستتان، می‌توانید بهترین نتایج را در حفظ زیبایی و سلامت پوست خود بدست آورید.

 

چرا باید با انواع پوست آشنا شوید؟

برای داشتن برنامه مراقبت از پوست بهینه، ابتدا باید نوع پوست خود را تشخیص دهید. پوست‌ها به چهار نوع اصلی تقسیم می‌شوند: چرب، خشک، معمولی و ترکیبی. هر نوع پوست نیاز‌های خاصی دارد و باید محصولاتی را انتخاب کنید که به بهترین شکل بر روی نوع پوست خود اثر بگذارند.

برای پوست چرب، محصولاتی با قابلیت کنترل چربی و تنظیم تولید چربی پوست مناسب هستند. از تمام کرم‌ها و روغن‌ها دوری کنید و به جای آن‌ها از محصولات ژلی و کم چرب استفاده کنید. همچنین، استفاده از تونر و ماسک‌های ضد چربی نیز می‌تواند مفید باشد.

برای پوست خشک، محصولات با ترکیبات مرطوب‌کننده و مغذی مناسب هستند. از کرم‌ها و روغن‌ها با فرمولاسیون سنگین استفاده کنید و به جای آن‌ها از سرم‌ها یا کرم‌ها با قابلیت رطوبت‌بخشی بیشتر استفاده کنید. همچنین، استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده و حوله‌های مرطوب نیز می‌تواند مفید باشد.

برای پوست معمولی، محصولات با ترکیبات متعادل و چند منظوره مناسب هستند. می‌توانید از محصولات مرطوب‌کننده و ضد چروک استفاده کنید و در صورت نیاز از محصولات ضد جوش و ضد آکنه نیز استفاده کنید.

برای پوست ترکیبی، باید محصولاتی را انتخاب کنید که هم آب را در پوست حفظ کنند و هم چربی زاییدگی را کنترل کنند. از کرم‌ها و روغن‌ها با فرمولاسیون سبک و محصولات ژلی استفاده کنید. همچنین، استفاده از محصولات تعادل‌دهنده می‌تواند مفید باشد.

همچنین، برای داشتن برنامه مراقبت از پوست بهتر، باید چند قدم را در نظر بگیرید. اول از همه، پوست خود را صبح و شب به دقت با آب گرم و محصولات مرطوب‌کننده شستشو دهید. سپس از محصولات مرطوب‌کننده و ضد آفتاب بر روی پوست استفاده کنید. همچنین، حتماً از مواد آرایشی با کیفیت و مطابق با نوع پوست خود استفاده کنید. نیز روش‌های طبیعی مراقبت از پوست مانند ماسک طبیعی، تغذیه سالم و استفاده از آب به مقدار کافی نیز بسیار تأثیرگذار هستند.

با رعایت این نکات و استفاده از محصولات مناسب برای نوع پوست خود، می‌توانید برنامه مراقبت از پوست مؤثرتری را اجرا کنید و به دستیابی به پوستی سالم، شاداب و جوان‌تر کمک کنید.

چه عاملی نوع پوست شما را مشخص می‌کند؟

عوامل تعیین کننده نوع پوست شامل ژنتیک، آب و هوا، هورمون ها، داروها، رژیم غذایی و آلرژی ها، و مراقبت های پوستی هستند. استفاده از محصولات ناسازگار نیز می تواند تعادل پوستی را به خطر بیاندازد

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

برای مراقبت بهینه از پوست، اولین گام این است که نوع و ویژگی‌های آن را بشناسید. با انجام یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: ابتدا پوست خود را با یک پاک‌کننده ملایم به طور کامل تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورتتان پاک کنید.
گام دوم: پوست خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. از استفاده از هر نوع مرطوب‌کننده یا سرم پوست خودداری کنید و به پوستتان اجازه دهید به طبیعی خود برگردد.
گام سوم: حدود یک ساعت صبر کنید و در این مدت به پوستتان دست نزنید و در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید. پس از گذشت زمان، به آرامی به پوست خود نگاه کنید و به کیفیت آن توجه کنید.

نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌وشوی صورت

اگر پوست شما خشک است، ممکن است دچار خارش، کشیدگی و پوسته پوسته شدن شده‌اید.

اگر پوست شما چرب است، ممکن است پوست شما چرب شده و برق بزند، به خصوص در ناحیه T صورت.

اگر پوست شما مختلط است، ناحیه T صورت شما چرب و سایر نواحی صورت خشک باشد.

اگر پوست شما معمولی است، هیچکدام از علائم بالا را روی صورت خود مشاهده نکرده‌اید.

اگر پوست شما حساس است، ممکن است گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب شود.

حالا که متوجه شدید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید، زمان آن رسیده است تا در مورد خصوصیات انواع پوست بیشتر بدانید تا بهترین روش را برای مراقبت‌های پوستی خود انتخاب کنید.

پوست افراد زیر 20 سال به دلیل فعالیت غده‌های چربی بیشتر، چربتر است. در اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 30، پوست معمولاً مختلط است و از اواخر دهه 30 به بعد، پوست تا حدودی خشک‌تر می‌شود؛ زیرا با افزایش سن، قدرت تولید چربی و ترطیب پوست کاهش می‌یابد. اما این قانونی قطعی و دقیق نیست.

ویژگی های پوست خشک

پوست خشک یکی از انواع پوست است که به دلیل کمبود روغن طبیعی و ترشح از غدد ترشحی ، نمی تواند مرطوبیت لازم را حفظ کند. این ویژگی می تواند باعث ایجاد علائمی مانند خشکی، ترک خوردگی، قرمزی، خارش و التهاب شود. در زیر به برخی ویژگی های پوست خشک پرداخته شده است:

1. کمبود روغن طبیعی: یکی از ویژگی های مهم پوست خشک کمبود روغن طبیعی و لایه محافظ پوست است. این باعث می شود تا پوست نسبت به اثرات محیطی و تبادل رطوبت با هوا حساس تر شود.

2. ترشح کم از غدد ترشحی: پوست خشک دارای غدد ترشحی کمتر است که روغن طبیعی پوست تولید می کنند. این باعث می شود که پوست دارای ترشح کمتری از روغن طبیعی و مرطوب کننده های طبیعی خود باشد.

3. تمایل به خشک شدن: پوست خشک به دلیل کمبود رطوبت ، تمایل به خشک شدن دارد. این باعث می شود تا پوست تیره تر ، ریزش و ترک خوردگی هایی بسیار احتمالی باشد.

4. ظاهر خارش: پوست خشک ممکن است با خارش همراه باشد. این احساس خارش می تواند ناشی از تماس پوست با لباس های خشک و نیز به دلیل تحریک عصبی در پوست باشد.

5. قرمزی و التهاب: پوست خشک ممکن است به صورت قرمزی و التهاب پاسخ دهد. این وضعیت می تواند به دلیل خشک شدن زیاد پوست یا حساسیت پوست به عوامل محیطی مانند آفتاب و تماس با محصولات شیمیایی صورت بگیرد.

6. لایه های خشک و ضعیف: پوست خشک ممکن است لایه هایی خشک و ضعیف داشته باشد که به سادگی قابل آسیب پذیری توسط عوامل محیطی می باشند.

7. عدم توانایی در حفظ رطوبت: یکی از ویژگی های مهم پوست خشک عدم توانایی در حفظ رطوبت است. این باعث می شود که پوست به سرعت رطوبت خود را از دست داده و به جای آن خشک و کم رنگ شود.

8. حساسیت به عوامل خارجی: پوست خشک به دلیل ضعف و نقص در لایه های محافظ پوست ، مستعد تحریک و حساسیت به عوامل خارجی مانند تماس با آب گرم ، صابون های قلیایی و محصولات شیمیایی است.

9. ظاهر پوست خشک: پوست خشک معمولاً تیرگی و کم رنگ است. این به دلیل کمبود رطوبت و روغن در پوست است که تاثیر مستقیمی بر ظاهر آن دارد.

10. نیاز به مراقبت و مرطوب سازی: پوست خشک نیاز دارد تا به صورت منظم مراقبت و مرطوب سازی شود. استفاده از محصولات مرطوب کننده و محافظت کننده باعث می شود پوست نرم و شاداب باقی بماند.

از انجام این کارها دوری کنید

تلاش کنید از استفاده از محصولات حاوی الکل و سولفات که می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند، اجتناب کنید. همچنین ، کاهش استفاده از دوش آب داغ را در نظر بگیرید؛ زیرا این می‌تواند باعث از بین رفتن رطوبت پوست شود. اگر از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید یا در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، در محیط زندگی خود از دستگاه بخور استفاده کنید.

ویژگی‌های پوست چرب

پوست چرب یکی از انواع پوست است که به دلیل ترشح بیش از حد چربی توسط غده‌های چربی پوست، با ویژگی‌های خاصی همراه است. برخی از ویژگی‌های پوست چرب عبارتند از:

1. براقیت: پوست چرب دارای یک لایه چربی بیش از حد در سطح آن است که باعث می‌شود پوست براق به نظر برسد. این براقیت به خصوص در مناطقی مانند مژه-های سر، پیشانی، بینی و چانه قابل مشاهده است.

2. پوست چرب و لطیف: پوست چرب دارای ساختار میکروسکوپی بزرگتری است که موجب می‌شود پوست به طور کلی نرم و لطیف به نظر برسد.

3. منافذ باز: پوست چرب دچار انسداد منافذ چربی در سطح پوست می‌شود که شایع‌ترین نمونه آنها، جوش‌ها یا آکنه‌ها هستند. این منافذ باز می‌توانند در نتیجه ترشح چربی بیش از حد و همچنین ترشح عرق بیش‌از‌حد، فلزات سنگین و لکه‌های دیگر روی پوست شکل‌گیری کنند.

4. سنگینی عروق: در پوست چرب، عروق به راحتی تحت تاثیر میکروسکوپی ظاهر می‌شوند و عروق گاهی به نظر می‌رسند که روی سطح پوست قرار دارند.

5. ناهمواری سطح: پوست چرب معمولاً دارای سطح ناهموار و خشک‌بوده است که به نظر می‌رسد مانند سطح پوست بخوری شده باشد.

6. ظهور چین‌وچروک: پوست چرب ممکن است زودتر از سایر انواع پوست چین و چروک ببیند. این امر به دلیل تولید بیش از حد چربی در پوست و کاهش تولید کلاژن و الاستین، که موادی هستند که پوست را سفت و لطیف نگه می‌دارند، رخ می‌دهد.

7. حساسیت بیشتر به آکنه: پوست چرب بیشتر از دیگر انواع پوست به تشکیل جوش‌ها و آکنه‌ها حساس است. علت این مسئله به ترشح بیش از حد چربی و انسداد منافذ چربی در پوست برمی‌گردد.

در نهایت، باید توجه داشت که هر کسی می‌تواند دارای ویژگی‌های مختلف پوستی باشد و هیچ پوستی به تنهایی بد یا خوب نیست. پوست چرب نیز می‌تواند زیبا و جذاب باشد، اما نیازمند مراقبت و محافظت خاص خود است.

از انجام این کارها دوری کنید

بهتر است از محصولاتی که الکل و سولفات دارند، خودداری کنید. استفاده از این مواد می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود. اغلب محصولاتی که برای درمان پوست چرب بازار عرضه می‌شوند، ترکیباتی دارند که به طبیعت چربی مورد نیاز پوست برای حفظ رطوبت و حفاظت، آسیب می‌زنند. در واقع، وقتی پوست خشکی احساس می‌کند، به عنوان پاسخی دفاعی، چربی بیشتری تولید می‌کند که این می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

ویژگی‌های پوست مختلط

پوست مختلط یک نوع پوست است که در آن بخش‌های مختلف صورت می‌توانند خصوصیات متفاوتی داشته باشند. اغلب، ناحیه مرکزی صورت (ناحیه T) که شامل پیشانی، بینی و چانه است، چربی بیشتری دارد و ممکن است با مشکل جوش و لکه‌های چربی مواجه شود. در عین حال، ناحیه‌های پیرامونی مانند گونه‌ها و لبها معمولاً خشکی بیشتری دارند و به آسانی قرمزی و ترک‌ها نمایان می‌شوند.

ویژگی‌های دیگری که ممکن است در پوست مختلط مشاهده شوند عبارتند از:
1. منافع همزمان: پوست مختلط می‌تواند از ترکیب خصوصیات پوست های چرب و خشک بهره‌برداری کند. در نتیجه، در برخی افراد، ممکن است باعث شود که ریزش مو و چین و چروک به شکل کمتری در این نوع پوست مشاهده شود.
2. مراقبت پوست: به دلیل وجود مناطق مختلف با خصوصیات متفاوت در پوست مختلط، حفظ تعادل رطوبت و تنظیم چربی برای کنترل مشکلات مربوط به پوست می‌تواند چالشی باشد. معمولاً توصیه می‌شود از محصولات مراقبت از پوست با عملکرد متعادل و مناسب استفاده شود.
3. نیاز به رژیم غذایی متعادل: تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ تعادل پوست مختلط ایفا می‌کند. مصرف مواد غذایی سالم و داشتن یک رژیم غذایی منظم و متعادل می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند.
4. استفاده از محصولات مناسب: استفاده از محصولات مراقبت از پوستی که برای پوست مختلط طراحی شده‌اند، می‌تواند به حفظ تعادل چربی و رطوبت در پوست کمک کند. برخی از محصولات می‌توانند باعث تنظیم تولید چربی بیش از حد در ناحیه مرکزی صورت شوند و در عین حال، رطوبت لازم را به نواحی خشک تأمین کنند.

در نهایت، مهم است که هر فرد با پوست مختلط با بهترین روش ها و محصولات مراقبت از پوست برای خودشان کار کنند. همچنین، مشاوره با یک پزشک پوسته و مشاوره با تکنسین های متخصص در زمینه مراقبت از پوست می تواند به حل مشکلات پوست مختلط کمک کند.

از انجام این کارها دوری کنید

از استفاده از محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می‌شوند، به دوری کنید. همچنین، بهتر است از محصولاتی که برای کنترل چربی و یا آب‌رسانی زیاد برای درمان کل صورت تهیه شده‌اند، استفاده نکنید. به جای آن، به دنبال محصولات جداگانه برای درمان مناطق چرب T و قسمت‌های خشک صورت باشید یا محصولاتی که بتوانند تعادل پوست را برقرار کنند.

ویژگی‌های پوست معمولی

پوست معمولی به عنوان یکی از انواع پوست، ویژگی‌های خاص خود را دارد که در زیر بررسی می‌کنیم:

1. تعادل چربی: پوست معمولی اغلب دارای تعادل مناسبی از چربی است. این نوع پوست به طور متوسط چربی تولید می‌کند و نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. به همین دلیل، پوست معمولی دارای نرمی و لطافت است.

2. بافت مناسب: پوست معمولی دارای بافت مناسبی است. این بافت نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد و اکثراً سلامتی بدون مشکلات جدی را نشان می‌دهد.

3. رنگ صحیح: پوست معمولی عموماً رنگی صحیح و به حالت خود بودن دارد. رنگ پوست معمولی می‌تواند متناسب با نژاد و عوامل دیگری مانند آفتاب‌سوختگی و برخی مشکلات پوستی باشد، اما به طور کلی سالم و معمولی به نظر می‌رسد.

4. عدم حساسیت: پوست معمولی اغلب کمتر به حساسیت واکنش نشان می‌دهد. این به این معنی است که این نوع پوست معمولاً به عوامل محیطی و محصولات پوستی حساسیت کمتری دارد و در عوارض کمتری نسبت به پوست‌های دیگر مبتلا می‌شود.

5. ترشح پوست مناسب: پوست معمولی دارای ترشح پوست مناسب است. این به این معنی است که پوست میزان مناسبی از روغن و مرطوب کننده را ترشح می‌کند تا پوست نرم و لطیف باقی بماند، اما در عین حال چربی زیادی تولید نمی‌کند که باعث شبحه پوست و لکه‌های چربی شود.

6. علائم پیری معمولی: پوست معمولی عموماً علائم پیری معمولی و در حد تعادلی نشان می‌دهد. این نوع پوست به طور معمول نشانه‌هایی از چین و چروک و عروق و تیرگی‌های پوستی نشان می‌دهد، اما به طور کلی علائم پیری و نشانه‌های پیری عمیق و بیش از حد را ندارد.

از ویژگی‌های دیگری که ممکن است در برخی از پوست‌های معمولی دیده شود می‌توان به سادگی پوست، حداقل تورم، قابلیت جذب محصولات پوستی و سلامت عمومی پوست اشاره کرد. به طور کلی، پوست معمولی نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد و با رعایت مراحل پایه‌ای طراحی یک روتین مراقبت از پوست، به خوبی حفظ می‌شود.

ویژگی‌های پوست حساس

اگر پوست شما به سرعت تحریک می‌شود، ملتهب یا خارش دارد و خشک و قرمز می‌شود، احتمالاً دارای پوست حساس هستید. در این حالت، هنگام استفاده از محصولات جدید، پوست شما ممکن است واکنش نشان دهد، در معرض گرما قرار گیرد و هنگام اصلاح کردن، صورت شما جوش بزند. افرادی که پوست حساس دارند، به آسانی ممکن است سوختگی از آفتاب ببینند و در معرض بیماری‌هایی مانند اگزما و رزاسه قرار بگیرند.

علل حساس بودن پوست

پوست حساس شما به این علل می‌تواند حساس باشد:

ژنتیک، نوسانات هورمونی، آب و هوای بسیار گرم و خشک یا بسیار سرد و خشک، استفاده از آب سخت، حساسیت به مواد موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی، مراقبت نامناسب از پوست حساس. برای جلوگیری از این مشکلات، از مصرف محصولاتی که حاوی رایحه‌های مصنوعی، رنگ‌های سنگین و مواد شیمیایی ناملایم و ترکیبات حساسیت زا هستند، اجتناب کنید. به جای آن، می‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید. همچنین، قبل از استفاده از محصول جدید، تست 24 ساعته را روی یک قسمت کوچک از پوست تان انجام داده و به دنبال محصولی بگردید که با پوست تان سازگار باشد تا وقت و پول خود را برای محصولاتی هدر ندهید که قابل استفاده برایتان نیستند.

سخن پایانی:

کلینیک ریحانه النبی، تحت مدیریت دکتر سیده هدیه ذکاوت، یک مرکز درمانی و زیبایی مخصوص به خدمات پوست و مو برای بانوان می‌باشد. این کلینیک تجربه و تخصص چندین ساله دکتر ذکاوت در زمینه مشاوره و درمان مشکلات پوستی را فراهم می‌کند. با توجه به نوع پوست افراد، این کلینیک انواع درمان‌های پوستی از جمله درمان مکمل پوست، ماسک، پیلینگ و لیزر را ارائه می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده از محصولات با کیفیت، کلینیک ریحانه النبی نتایج بسیار مطلوبی در درمان و بهبودی پوست بانوان به ارمغان می‌آورد. بنابراین، افراد با هر نوع پوست، می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند و از خدمات حرفه‌ای و متخصصین آن بهره‌برده و بهبودی و زیبایی پوست خود را تجربه کنند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉