کرم ضد لک حاوی آربوتین: راه حلی ساده و خانگی برای پوستی بی‌عیب و نقص در کنار راهکارهای کلینیکی

آربوتین چیست؟
آربوتین یک ترکیب طبیعی است که از گل‌ها، میوه‌ها و برگ‌های برخی گیاهان به دست می‌آید. این ترکیب به عنوان یک عامل روشن کننده پوست شناخته شده است و در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. همچنین، آربوتین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده است و می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند.برای پوست های حساس ،قابل تحمل است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.
خواص آربوتین در درمان لک و تیرگی ها
اجازه دهید تا شما را با آربوتین آشنا کنیم که روشن کننده پوست است و شاید شما هرگز نام آن را نشنیده اید. ویتامین C، کوجیک اسید و شیرین بیان همه روشن کننده های طبیعی پوست هستند، اما چند دلیل وجود دارد که باعث می شود آربوتین آنها را پس بزند.
✅ درمان عالی برای محو کردن اسکارهای آکنه
✅ ترکیب فعال آن به آهستگی آزاد می شود بنابراین برای افراد دارای پوست حساس بهتر است.
✅ از بی رنگ شدن و هایپیگمنتاسیون جلوگیری می کند.

دکتر هدیه ذکاوت، متخصص پوست و مو، در کلینیک ریحانه النبی خدمات خود را به بانوان ارائه می‌دهد. او با تجربه و دانش علمی خود، به رفع مشکلات پوستی بانوان می‌پردازد و راه‌حل‌های مناسبی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد. یکی از محصولات تخصصی که دکتر ذکاوت به بانوان توصیه می‌کند، کرم ضد لک حاوی آربوتین است. آربوتین یک ترکیب طبیعی است که از گیاه بیرچ استخراج می‌شود و دارای اثرات ضد لک و روشن کننده پوست است. این کرم، با حضور آربوتین در ترکیبات آن، می‌تواند لکه‌های پوستی را کاهش داده و به روشن شدن پوست کمک کند. برای بهره‌برداری از این محصول، بانوان می‌توانند با مراجعه به کلینیک ریحانه النبی و مشاوره با دکتر هدیه ذکاوت، از این کرم استفاده کنند و بهبودی در لکهای پوستی خود را تجربه کنند.

 

فواید آربوتین برای پوست
چرا آربوتین بسیار خاص است؟ این ماده ملایم تر از سایر مواد روشن کننده پوست است. چون عنصر فعال آربوتین به آرامی آزاد می شود، می تواند نسبت به سایر داروهای روشن کننده پوست و برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، کمتر تحریک کننده باشد.

✔️ دارای خاصیت محافظت در برابر آفتاب است:آربوتین می تواند با مسدود کردن تولید تیروزیناز میزان تیرگی پوست را بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش دهد.
✔️ ملایم است: در حالی که سایر مواد روشن کننده پوست می توانند پوست را خشک و تحریک کنند، اما آربوتین کمتر تحریک کننده است.
✔️ رنگ غیر یکنواخت چهره را بهبود می بخشد: از آنجا که آربوتین تیروزیناز را مهار می کند که آنزیم کمک کننده در تولید ملانین است، می تواند از ایجاد لکه های تیره جلوگیری کند یا حتی به محو شدن آنها کمک کند و منجر به پوستی یکنواخت تر شود.
✔️ استفاده آن با سایر محصولات مراقبت از پوست بی خطر است: هیچ تداخل منفی بین آربوتین و سایر مواد مراقبت از پوست وجود ندارد.
✔️ می توان دو بار در روز از آن استفاده کرد: برای گرفتن حداکثر نتیجه، از آربوتین می توان هم در صبح و هم در شب استفاده کرد.
✔️ ایمن تر از هیدروکینون است: تا مدت ها هیدروکینون ماده روشن کننده پوست “معجزه آسا” بود، تا اینکه سازمان غذا و دارو آنرا سرطان زا اعلام کرد. در حالی که هیدروکینون با از بین بردن سلول های تولید کننده رنگدانه و ملانین عمل می کند، آربوتین آنزیم های تحریک کننده سلول های تولید کننده رنگدانه را مهار می کند.
✔️ در محو کردن اسکارها موثر است: آربوتین مانند توانایی¬اش در محو کردن لکه های تیره، در محو کردن اسکارهای آکنه بنفش-قرمز که تا مدتها بعد از از بین رفتن جوش و زخم باقی می مانند، بسیار عالی است.
✔️ قابلیت استفاده در دوران بارداری: آربوتین منشا گیاهی دارد و عوارض آن بسیار کم دیده شده و از طرفی قابل استفاده در دوران بارداری می باشد.


بهترین کرم های ضد لک حاوی آربوتین
1) کرم ضدلک ژاک آندرل
2)کرم ضدلک قوی آربوتین اکسپرتیج آردن
3) کرم ضد لک درماوایت دکتر ژیلا
4) کرم آلفا آربوتین هیدرودرم
5) کرم آربوتین سی گل
نحوه استفاده از کرم های ضد لک حاوی آربوتین
1) آربوتین را می توان دو بار در روز استفاده کرد. از آنجا که آربوتین ملایم است، می توان از آن در ترکیب با سایر مواد روشن کننده پوست مانند لایه بردارهای شیمیایی و رتینول ها استفاده کرد.
2) استفاده از آربوتین دو بار در روز بعد از پاکسازی، اما قبل از هرگونه مرطوب کننده های غلیظ، توصیه می شود. آربوتین در بسیاری از محصولات مراقبت کننده از پوست موجود، به ویژه محصولات روشن کننده پوست وجود دارد.


نقد و بررسی جداگانه بهترین کرم های ضد لک حاوی آربوتین
1) کرم وایت اکتیو ژاک آندرل:
این کرم ضد لک ساخت کشور فرانسه و از برند مشهور ژاک آندرل می باشد، این کرم ضد لک با حجم 30 میلی لیتر میتواند بدون ایجاد حساسیت و خارش باعث درمان انواع لک گردد.
نکات مثبت این کرم آربوتین:
✔️ هیدروکینون ندارد پس بانوان باردار می توانند از ان استفاده کنند
✔️ به علت ترکیبات گیاهی احتمال ایجاد حساسیت و التهاب بسیار کم خواهد بود
✔️ بوی خوبی دارد و جذب بسیار بالایی دارد.
✔️ لک های ناشی از جوش و لیزر را نیز از بین می برد و کک و مک ها را کمرنگ می کند.
✔️پوست نازک نمی شود و باعث ایجاد جوش نیز نمی شود.
✔️ قابل استفاده برای لک صورت و بدن است و رطوبت رسان خوبی است.
ترکیبات موثر:
ماده اصلی در این کرم ضد لک آربوتین می باشد که در قسمتهای قبل در مورد فواید کلی این ترکیب صحبت شد. از جمله دیگر ترکیبات بکار رفته در این کرم میتوان به مواد زیر اشاره نمود.
🔹ویتامین C: یک روشن کننده ی خوب برای لک و تیرگی و کدری های پوست است. این ویتامین مانع ملانین سازی پوست میگردد.
🔹ویتامین E:این ویتامین هم یک آنتی اکسیدان است و از طرفی خاصیت نرم و مرطوب کنندگی دارد به همین دلیل در اکثر کرم ها به چشم می خورد.
🔹شی باتر، آکوآ و گلیسیرین: جهت آبرسانی و نرم و لطیف کردن پوست.
2) کرم روشن کننده و ضد لک آربوتین آردن
این کرم ضد لک بیشتر برای پوست های نرمال تا خشک قابل استفاده است و می تواند یک لایه برداری ملایم از پوست انجام دهد و به روند درمان لک سرعت ببخشد. کرم آربوتین آردن بیوتی در حجم 30 میلی لیتر بر درمان لک و روشن کنندگی پوست نقش بسزایی دارد.
نکات مثبت:
✔️ فاقد هیدروکینون می باشد
✔️ مناسب پوست حساس به آفتاب
✔️ رایحه ای مطبوع
ترکیبات موثر:
آربوتین، آ اچ آ، ویتامین ث و کوجیک اسید از ترکیبات مهم در این کرم ضد لک ایرانی هستند.
🔹 آلفا هیدروکسی اسید AHA: باعث پوسته ریزی طبیعی پوست می شود و پوست های مرده که باعث چروک و تیرگی می شوند از پوست سالم جدا می شود.
🔹 کوجیک اسید:کوجیک اسید یک ترکیب ضد جوش و ضد لک می باشد و باعث جوانی و شفافیت هرچه بیشتر پوست می گردد.
3) کرم روشن کننده و ضد لک آربوتین سی گل:
کرم ضد لک سی گل باعث کاهش تدریجی لک و تیرگی ها می گردد و از بروز مجدد آنها جلوگیری می کند.این کرم حاوی ماده لیپوزوم است و باعث نفوذ بهتر کرم به لایه های عمیق پوست می گردد و قابل استفاه برای انواع پوست و لک های صورت و بدن است.ترکیبات موثر در این کرم و نکات مثبت و منفی را در ادامه مشاهده کنید.
نکات مثبت:
✔️ قابل استفاده برای انواع پوست ها و درمان لک صورت و بدن .
✔️فاقد هیدروکینون است پس احتمال حساسیت کم و زنان باردار و شیرده می توانند از آن استفاده نمایند.
✔️ جذب بالایی دارد و یک مرطوب کننده و جوان کننده است.
ترکیبات موثر:
آربوتین و ویتامین C که در بالا به فواید آنها اشاره کردیم و ترکیبات زیر از مواد سازنده این کرم هستند.
🔹عصاره گیاه رومکس و ملفید جی: یکنواخت کننده رنگ پوست
🔹منیزیم آسکوربیل فسفات: مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز
🔹هیالورانت سدیم: حفظ رطوبت پوست
4) کرم روشن کننده و ضد لک درما وایت دکتر ژیلا
کرم ضد لک درمو وایت با ماده اصلی آربوتین در حجم 50 میلی لیتر دومین کرم ضد لک آربوتینی است که میتواند در درمان انواع لکها موثر باشد. کرم روشن کننده دکتر ژیلا از بین برنده لکه ها و تیرگی های پوست است و پوست را شفاف، نرم و مرطوب می کند. این کرم در جوانسازی و شادابی پوست نیز تاثیرات مثبتی دارد.
نکات مثبت:
✔️ دارای ترکیبات گیاهی و حساسیت کم
✔️ فاقد هیدروکینون و قابل استفاده در دوره ی بارداری
✔️ قابل استفاده برای همه سنین و زیر آرایش

ترکیبات موثر:
آربوتین ترکیب اصلی این کرم است که پیشتر از مزایای آن صحبت شد.
🔹کروما برایت: روشن کنندگی قابل توجه بر پوست دارد و مانع پیری در اثر اشعه آفتاب می گردد و یک بازدارنده از فعالیت آنزیم تیروزیناز است و سمیت و حساسیتی بوجود نمی آورد.
🔹عصاره بابونه،شی باتر ، آلانتوئین و آلوئه ورا: جهت رطوبت رسانی و نرمی پوست
🔹عصاره شیرین بیان: روشن کننده و ضد لک
5) کرم روشن کننده و ضد لک آلفا آربوتین هیدرودرم
کرم ضد لک حاوی آلفا آربوتین هیدرودرم مخصوص لک های صورت و بدن بوده و در هفته اول می توان تغییرات را در پوست به وسیله ی این ضد لک ایرانی مشاهده کرد.
نکات مثبت:
✔️ فاقد هیدروکینون می باشد پس در دوره بارداری می توان از آن استفاده کرد
✔️ تاثیر گذاری سریع
✔️ از بین برنده لک های بارداری
ترکیبات موثر:
آربوتین، آ اچ آ، ویتامین ث، کوجیک اسید و گلیوکولیفت از ترکیبات ضد لک، روشن کننده و لایه بردار در این کرم هستند.
🔹گلیکولیک اسید: نوعی لایه بردار


نکات مهم در درمان لک با کرم ضدلک اربوتین
قبل از اینکه محصولات ضد لک را نقد کنیم باید یکسری قوانین مهم در مورد مصرف ضد لک ها و نوع مصرف آنها را با شما در میان بگذارم تا راحتتر بتوانید از محصولات ضد لک استفاده نمایید:
☝️ حتما قبل از استفاده از محصولات ضد لک صورت خود را با شوینده ی مناسب با پوست خود به خوبی بشوئید و سپس کرم ضد لک یا سرم ضد خود را روی پوست تمیز و خشک خود بمالید.
☝️ حتما نیم ساعت قبل از قرار گرفتن با نور مستقیم آفتاب از یک کرم ضد آفتاب که قابلیت محافظت بالایی د ارد استفاده نمایید و در طول درمان لکها هر 3 تا 4 ساعت یکبار ضد آفتاب را تمدید نمایید زیرا پوست شما در این زمان خیلی حساس شده و ممکن است اشعه های مضر خورشید موجب لک و التهاب و سوختگی شوند.
☝️ توصیه می شود برای جوابگیری از تمامی محصولات ضد لک دوره درمان آنها را کامل کنید و طبق دستور از کرم روزانه مصرف نمایید. معمولا دوره های درمان لک ها بیش از 2 ماه طول می کشد.
سوالات متداول در مورد آربوتین
۱) فواید کرم های ضد لک حاوی آربوتین چیست؟ لکه های تیره را روشن می کند، ظهور اسکارهای آکنه را کاهش می دهد، حتی به رنگ پوست کمک می کند.
2) چه کسانی باید از کرم های ضد لک آربوتین استفاده کنند؟ آربوتین معمولا برای همه انواع پوست بی خطر است.

3) طرز استفاده از کرم های ضد لک آربوتین چگونه است؟ آربوتین را می توان دو بار در روز استفاده کرد. بهتر است روی پوست تمیز همراه با سایر کرم ها و سرم ها استفاده کرد. همچنین در تابستان می توان از آن استفاده کرد زیرا باعث حساس تر شدن پوست به خورشید نمی شود.
4) کرم های ضد لک آربوتین همراه با چه موادی تاثیر بیشتری پیدا می کنند؟ ویتامین C و کرم های لایه بردار AHA

5) کرم های ضد لک آربوتین همراه با چه موادی استفاده نشود؟ اگرچه هیچ گونه تداخل منفی با سایر مواد مراقبت از پوست ندارد، اما گرما می تواند اثر آربوتین را کاهش دهد.
عوارض جانبی آربوتین
قبل از خرید هر محصول پوستی حاوی آربوتین، باید این را بدانید که تعدادی از افراد با آربوتین به دلیل داشتن مزایای درخشان کننده مشابه با هیدروکینون، مخالف هستند. با این حال، مطالعات در مورد آربوتین به طور کامل اعلام کرده اند که این ماده برای روشن سازی پوست مؤثر و ایمن است.
آربوتین در برخی از محصولات مراقبت از پوست طراحی شده برای بهبود رنگدانه موجود است. استفاده منظم از این محصولات طبق روتین تان، چهره شما را بهبود می بخشد. نکته قابل ذکر این است که آربوتین می تواند راهی عالی برای روشن شدن اسکارهای آکنه باشد، توصیه می شود از درمان های آکنه همراه با مواد طبیعی و آربوتین استفاده شود تا لکه های تیره ای که بعد از محو شدن آکنه باقی می مانند، روشن شوند.
در صورت ایجاد هرگونه حساسیت در استفاده از کرم های حاوی آربوتین درمان را قطع کرده به پزشک مراجعه نمایید.
نکته مهم: توجه داشته باشید که بهترین درمان قطعی برای از بین بردن لک انجام مزوتراپی و مزونیدلینگ توسط پزشک متخصص می‌باشد که در کلینیک ریحانه النبی توسط خانم دکتر سیده هدیه ذکاوت انجام میشود. و درمان های بالا به عنوان درمانی خانگی لک توسط کرم های ضدلک می‌باشد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 117

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉