بوتاکس دور چشم: راهکاری برای رفع چین و چروک های پنجه کلاغی

بوتاکس دور چشم چیست؟

افزایش سن و مراقبت های نادرست از پوست و استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت به مرور منجر به ایجاد چروک های پنجه کلاغی با عمق های مختلف در اطراف چشم میشود. برخی از این چین و چروک ها با خندیدن یا تغییر حالت صورت مشاهده شده و بعضی از آنها عمیق تر هستند و در حالت عادی کاملا قابل رویت می باشند.

به دلیل تاثیر نامطلوبی که این چین و چروک ها در گروه های سنی مختلف روی زیبایی و طراوت صورت ایجاد می کند، بوتاکس دور چشم انجام میشود. بوتاکس از سم ضعیف بوتولینوم تولید شده و نوعی نوروتوکسین به شمار می رود. این مواد پس از تزریق، عصب ماهیچه های دور چشم را هدف قرار داده و اصطلاحا منجر به فلج شده آنها میشوند. به همین دلیل ماهیچه های اطراف چشم امکان حرکت نداشته و در صورت خندیدن و تغیر حالت صورت چین و چروک ایجاد نمی شود.

آیا بوتاکس همه ی چین و چروک های زیر چشم را رفع می کند ؟

بوتاکس اثربخشی بالایی دارد، اما فقط برای رفع چین هایی که در اثر حرکت عضلات ایجاد می شوند، استفاده می شوند. تزریق بوتاکس عموما برای رفع خطوط بین ابرو، خطوط پیشانی، چین و چروک های پنجه کلاغی و خطوط اطراف چشم استفاده می شود. اما شما تا با کلینیک ریحانه النبی و خانم دکتر هدیه ذکاوت هستید نگرانی نداشته باشید. زیرا مهارت پزشک و استفاده از مواد مرغوب نیز در کیفیت کار بسیار موثر است.

مراقبت‌هایی که باید قبل ازتزریق بوتاکس دور چشم انجام دهید

  • حداقل یک هفته پیش از بوتاکس دور چشم از انجام کارهایی مانند اپیلاسیون، لیزر پوست، شیو واستفاده از پودر و کرم‌های موبر برای حذف موهای زائد صورت خود پرهیز کنید.
  • جهت جلوگیری از انعقادخون بعداز تزریق بوتاکس لازم است حداقل از ۲۴ ساعت قبل نوشیدنی‌های الکلی را مصرف نکنید.
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن پیش از تزریق بوتاکس ممنوع است. اگر شرایطی دارید که لازم است داروهای این‌چنینی مصرف کنید، حتما شرایطتان را با پزشک خود درمیان بگذارید.

مراقبت‌هایی که باید پس‌از تزریق بوتاکس دور چشم انجام دهید

تحقیقات نشان می‌دهد پس‌از گذشت یک هفته از تزریق بوتاکس، می‌توانید نتایج آن را به‌وضوح مشاهده نمایید. به‌طور کلی مدت زمان اثربخشی بوتاکس بین ۴ تا ۶ ماه بوده و شما طی این مدت هیچ‌گونه اثری از چین‌وچروک مشاهده نخواهید کرد. مشخصا اثر بوتاکس دائمی نیست و اگر می‌خواهید نتایج بوتاکس ماندگاری بیشتری داشته باشد، لازم است پس‌از مدتی مجددا آن را تمدید کنید.

در این بین باید بدانید به‌منظور گرفتن بهترین و سریع‌ترین نتایج از تزریق بوتاکس لازم است برخی دستورالعمل‌ها را رعایت کنید، زیرا نواحی دور چشم بسیار نازک و حساس هستند و رعایت نکاتی باعث می‌شود عوارض جانبی تزریق بوتاکس به حداقل برسد. این مراقبت‌ها عبارتند از:

تا چند ساعت پس‌از تزریق بوتاکس دور چشم، به هیچ وجه دراز نکشید

بعداز ترزیق بوتاکس دور چشمتان باید به مدت چند ساعت از دراز کشیدن و خوابیدن اجتناب کنید، زیرا دراز کشیدن می‌تواند باعث حرکت ماده بوتاکس زیر پوست شما شده و بروز عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. به همین علت توصیه می‌کنیم حداقل تا ۴ ساعت بعداز تزریق بوتاکس از دراز کشیدن پرهیز کنید و احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش دهید.

از مصرف داروهای ضدالتهاب پرهیز کنید

بسیاری‌از بیماران جهت کنترل تورم و جلوگیری از کبودی‌های ناشی از تزریق بوتاکس، به شکل خودسرانه به مصرف داروهای ضدالتهاب روی می‌آورند. باید بدانید تورم و کبودی ناحیه واکنش طبیعی بدن نسبت به این روش درمانی است و پس‌از گذشت ۲۴ ساعت بدون ایجاد هیچ مشکلی رفع می‌شود.

همچنین مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و سایر داروهای ضدالتهاب، دوره نقاهت شما را طولانی‌تر کرده و حتی ممکن است باعث ایجاد کبودی و خونریزی غیرقابل کنترلی در نواحی تزریق بوتاکس شود. به همین علت ضروری است بعداز تزریق بوتاکس، این‌گونه داروها و حتی مکمل‌های حاوی ویتامین E را مصرف نکنید.

از نوشیدن الکل و مصرف دخانیات پرهیز کنید

مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی علاوه بر این‌که باعث افزایش مدت زمان دوره نقاهت شما پس‌از تزریق بوتاکس می‌شود، می‌تواند التهاب و تورم زیادی را درمحل تزریق ماده ایجاد کند. به همین علت جهت اثربخشی بیشتر بوتاکس لازم است حداقل ۲۴ ساعت قبل و بعداز تزریق بوتاکس از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.

تا ۲۴ ساعت پس‌از تزریق بوتاکس دور چشم استحمام نکنید

حمام‌کردن و دوش‌گرفتن پس‌از تزریق بوتاکس به دور چشم قابلیت نفوذپذیری پوست شما را افزایش داده و باعث حرکت ماده بوتاکس زیر پوستتان می‌شود. یقینا این اتفاق مشکلاتی مانند افتادگی پلک، عدم اثربخشی بوتاکس و نامتقارن‌شدن شکل آن را به همراه خواهد داشت. پس‌از گذشت ۲۴ ساعت، ماده بوتاکس کاملا جذب ناحیه دور چشم شما می‌شود و می‌توانید با خیال راحت استحمام کنید.

فعالیت‌های سنگین ورزشی را به زمانی دیگر موکول کنید

حداقل تا ۲۴ ساعت پس‌از تزریق بوتاکس دور چشم، ورزش‌کردن و انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع است و لازم است این کار را به زمانی دیگر موکول کنید. ورزش‌کردن همچون استحمام باعث باز‌شدن منافذ پوست و نفوذپذیری بیشتر آن می‌شود که این اتفاق حرکت ماده بوتاکس زیر پوست و عوارض جانبی دیگری را به همراه خواهد داشت.

نواحی تزریق بوتاکس را ماساژ ندهید

جهت اثربخشی بیشتر بوتاکس لازم است از هرگونه ماساژ و وارد‌کردن فشار به نواحی تزریق پرهیز کنید. ماساژدادن نواحی اطراف چشم پس‌از تزریق ماده بوتاکس، یقینا باعث پخش‌شدن آن زیر پوست شما می‌شود و مشکلاتی مانند افتادگی پلک و عدم تقارن را ایجاد می‌کند.

روش‌های کاهش یا جلوگیری از بروز عوارض بوتاکس دور چشم

  • استفاده از کمپرس سرد برای ازبین‌بردن تورم و قرمزی ناشی از تزریق به شکل ملموس و قابل توجهی عوارض بوتاکس دور چشم را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید استفاده از کمپرس سرد باید به شکل غیرمستقیم روی پوست صورت گیرد؛ زیرا قرار دادن یخ به‌صورت مستقیم روی پوست باعث ایجاد سوختگی و تورم بیشتر می‌شود.
  • پس‌از تزریق بوتاکس دور چشم باید از انجام فعالیت‌ها ورزشی سنگین پرهیز کنید و زمانی که در ناحیه تزریق دردی احساس کردید، از مسکن‌هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است استفاده کنید.
  • پیش از تزریق بوتاکس با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید و اگر بیماری خاصی دارید، حتما آن را اطلاع دهید.
  • رعایت تمام دستورات پزشک پیش و پس‌از تزریق بوتاکس ضروری است.
  • حتما به دنبال  بهترین کلینیک و مجرب‌ترین پزشک برای تزریق بوتاکس دور چشم باشید؛ زیرا نواحی اطراف چشم بسیار حساس هستند و نمی‌توان در این زمینه ریسک کرد.
  • در صورت بروز و مشاهده عوارض شدید پس‌از تزریق بوتاکس حتما پزشک خود را باخبر کنید.

 

چه کسانی نباید بوتاکس دور چشم انجام دهند؟

علاوه بر خانم‌های باردار ،بوتاکس برای برخی از افراد دیگر به دلیل عوارض جانبی که ایجاد می‌کند، ممنوع است. اگر شما هم شامل گروه‌های زیر می‌شوید، بهتر است در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

  • افرادی که مشکل انعقاد خون دارند و داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و دیگر داروها را مصرف می‌کنند.
  • افرادی که دچار مشکلات پوستی خاص، مانند تبخال یا عفونت در اطراف چشم خود هستند.
  • افرادی که بیماری‌های عصبی و ضعف عضلانی دارند.

تاثیر استحمام بر بوتاکس دور چشم چیست؟

همان‌طور که در بخش مراقبت‌های بعداز انجام بوتاکس اشاره کردیم، پس‌از تزریق بوتاکس، استحمام، قرار گرفتن در فضاهایی مثل سونا، استخر و استفاده از آب گرم برای شستشوی صورت به طور کامل ممنوع است، زیرا این اقدامات باعث بروز مشکلات جانبی زیادی مانند التهاب پوست، حرکت بوتاکس به اطراف ناحیه تزریق، نامتقارن‌شدن و تغییر شکل صورت می‌شود.

چه زمانی باید اقدام‌به ترمیم بوتاکس دور چشم کرد؟

برخلاف تصور بیشتر افراد، اثر بوتاکس دائمی نبوده و باید در دوره‌های حدودا 6 ماه نسبت به ترمیم بوتاکس اقدام شود. دلیل این امر این است که نوروتوکسین تزریق‌شده اطراف چشم به‌مرور زمان اثر اولیه خود را از دست می‌دهد و چین‌وچروک‌ها دوباره نمایان می‌شوند. به همین علت تزریق مجدد بوتاکس لازم است. توجه داشته باشید فریب تبلیغات دروغین تزریق دائمی بوتاکس را نخورید.

مدت زمان اثرگذاری بوتاکس پس‌از تزریق چقدر است؟

پس‌از تزریق بوتاکس احتمالا به‌مرور پوست شما دچار التهاب و قرمزی شده و احساس سوزشی در نواحی تزریق خواهید داشت. برای از بین‌رفتن این عوارض طبیعی پس‌از تزریق بوتاکس و مشاهده اثر تزریق لازم است حدودا 3 تا 15 روز صبر کنید. این مدت زمان با توجه به عمق چروک‌ها، میزان واحد تزریق‌شده، برند ماده و شرایط پوستی افراد متغیر است.

مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس

7 الی 10 روز پیش از تزریق از مصرف آسپرین و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایپوپروفن )،روغن ماهی  و دوز بالای ویتامین E خودداری کنید.این موارد می توانند باعث افزایش احتمال خونریزی و کبودی شوند .مصرف مولتی ویتامین های معمولی و استامینوفن بلامانع است.

  1. از توصیه های بوتاکس این است که نباید پوست خود را وکس یا اپیلاسیون کنید و نباید بیندازید.استفاده از کرم های موبر و بلیچینگ پوست نیز مجاز نیست.
  2. از مهمترین توصیه های بوتاکس این است که پوست گرفت شما نباید دچار آفتاب سوختگی شود.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

  1. تا نیم ساعت پس از تزریق حرکات انقباضی در صورت انجام شود، و بعد از 24 ساعت انجام حرکات صورت مثل خنده و اخم ممنوع است.
  2. سر و گردن خود را به صورت عمودی قرار دهید از خم کردن سرتا 24 ساعت خوددتری کنید.شب اول به صورت طاق باز خوابیده و دو بالش  زیر سر قرار دهید.
  3. استفاده از مواد آرایشی و کرم ممنوع است.
  4. قرار گرفتن در معرض گرما و آشپزی طولانی ممنوع است
  5. شستن صورت ممنوع در اولین حمام صورت را با آب خنک بشویید.
  6. ماساژ منطقه تزریق بوتاکس در 24 ساعت ممنوع است.
  7. برداشتن وزنه حتی سبک و فعالیتهای سنگین ممنوع است.
  8. از رفتن به سونا و جکوزی خودداری شود.
  9. ناحیه تزریق بوتاکس را هرگز در معرض آلودگی قرار ندهید.

سخن پایانی

دکتر سیده هدیه ذکاوت، متخصص پوست و زیبایی، در کلینیک ریحانه النبی خدماتی خاص برای بانوان ارائه می دهد. یکی از خدمات محبوب و موثری که در این کلینیک ارائه می شود، بوتاکس دور چشم است. بوتاکس دور چشم یک روش زیبایی است که با استفاده از تزریق ماده ای به نام بوتولینوم توکسین از چین و چروک های غیر طبیعی در این منطقه جلوگیری می کند. این روش می تواند به طور قابل توجهی ظاهر چشم ها را جوانانه تر و شاداب تر کند و به بانوان کمک کند تا اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند. دکتر ذکاوت با تجربه و تخصص خود، با استفاده از تکنیک های پیشرفته و با استفاده از محصولات با کیفیت، به بانوان کمک می کند تا به زیبایی احساسی بیشتری دست یابند و به صورتی طبیعی و شاداب درخشند.

در کلینیک ریحانه النبی نحوه تزریق بوتاکس دور چشم به صورتی انجام می شود که شما هیچ دردی را احساس نمی کنید. همچنین  با مناسب ترین هزینه تزریق بوتاکس و  استفاده از  برند با اصالت تزریق توسط خانم دکتر ذکاوت انجام خواهد شد. شما می توانید برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉