بهترین روش درمان منافذ باز پوست کدام است؟

در سطح بدن به ازای هر تار مو، یک منفذ وجود دارد. وقتی ترشحات غدد سباسه در این منافذ بیشتر شود، به دیواره‌ی منفذ فشار وارد می‌شود. فشار وارد شده باعث گشاد شدن منفذ و ایجاد عارضه‌ی منافذ باز می‌شود. منافذ باز در واقع یک تومور پوستی کوچک ایجاد شده در فولیکول مو هستند. متخصصان پوست اغلب آن‌ها را دانه‌ی چربی می‌نامند؛ اما این بدان معنی نیست که این منفذ یک آکنه ناشی از چربی است. این حالت را همچنین منفذ باز وینر می‌نامند. این عارضه بیشتر در بزرگسالان و اکثراً در مردان رخ می‌دهد. بیشتر این منفذهای باز بی‌خطر هستند؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها به سرطان تبدیل می‌شوند. کسانی که منافذ باز دارند می‌توانند آن را درمان کنند.

دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد،که در ادامه به این دلایل می‌پردازیم.

  • ژنتیک

ژنتیک در ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های پوستی دخیل است. خوشبختانه حتی اگر فردی به‌لحاظ ژنتیکی به این عارضه دچار باشد، راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. استفاده از مزوتراپی + مزونیدلینگ (هرجلسه حداقل 20% جوابدهی دارد) ، میکرودرم ابرژن ،روتین پوستی مناسب شامل ماسک صورت، استفاده از تونر، ضدآفتاب ،آبرسان و غیره راه‌های درمان این عارضه هستند.

  • ترشح چربی

عامل مهم دیگر در بروز این عارضه ترشح بیش از حد چربی است. افرادی که پوست بسیار چرب دارند معمولاً به انواع جوش نیز مبتلا هستند. این دسته افراد باید قبل از هر چیز به کنترل ترشح چربی پوست خود بپردازند،که درکلینیک ریحانه النبی با پکیج های لایه برداری فیزیکی شرایط منافذ باز را بهتر میکنند.

  • نور خورشید

قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور خورشید و تأثیر اشعه‌ی مادون قرمز روی پوست، علت دیگری برای بروز منافذ باز پوست است.

  • قرار گرفتن طولانی در محیط گرم

افرادی که بنا به شغل خود در محیط بسیار گرم قرار دارند نیز پس از مدتی به این عارضه دچار می‌شوند. مثلاً نانواها، آشپزها و کارکنانی که در کارخانجات با گرما و حرارت سروکار دارند، ورزشکارها، ماندن طولانی مدت در سونای گرم و مرطوب،باید به این موضوع توجه کنند. کمپرس یخ یا آب سرد و شست‌وشوی مداوم صورت برای جلوگیری از این عارضه پیشنهاد می‌شود.

  • استفاده مداوم از لوازم آرایش چرب

استفاده مداوم از لوازم آرایش چرب و کرم پودرها نیز باعث می‌شود مجرای طبیعی پوست برای دفع سبوم و چربی مسدود شود. در چنین مواقعی سلول‌ها برای تنفس به دیواره‌ی منفذ فشار وارد کرده و منفذ را بیشتر از حد باز می‌کنند. در چنین مواقعی از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید. افرادی که پوست خشک دارند نیز قبل از استفاده از کرم پودر بهتر است از کرم مرطوب کننده برای آبرسانی پوست خود استفاده کنند و کمتر سراغ کرم پودرها یا مواد زیرسازی چرب بروند.

  • آلودگی محیطی

ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر با بستن منافذ پوست، در جریان طبیعی تنفس و دفع مواد زاید اختلال ایجاد می‌کنند. سلول‌های پوست به‌طور طبیعی برای رفع این معضل، قطر منافذ را افزایش می‌دهند. برای پیشگیری یا رفع این عارضه شست‌وشوی مداوم پوست با شوینده‌های ملایم و فاقد صابون توصیه می‌شود.

چه راه هایی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد؟

منافذ باز پوست از لحاظ اندازه و شدت با هم فرق می‌کنند. در کلینیک ریحانه النبی از بهترین روش ها ازجمله

  1. فشیال پوست + میکرودم ابرژن 
  2.  مزوتراپی + مزونیدلینگ
  3. لیزر درمانی

برای درمان منافذ باز پوست استفاده میشود.

مزونیدلینگ یکی از روش های درمانی نوین برای مشکلات پوستی است.که در کلینیک ریحانه النبی توسط پزشک متخصص خانم دکتر هدیه ذکاوت انجام میشود. این روش برای درمان منافذ باز صورت بسیار موثر است. سوزن های ریزی که در این روش وارد پوست می شوند، کلاژن سازی را تحریک می کنند و به این ترتیب باعث کاهش منافذ باز پوستی می شوند.

سخن پایانی:

دکتر سیده هدیه ذکاوت، متخصص پوست و مو و بررسی علل آکنه و لک‌های پوستی، در کلینیک ریحانه النبی خدمات خود را به بانوان ارائه می‌دهد. این متخصص پوست، با داشتن تجربه‌ی بیش از ۱7 سال در حوزه‌ی پزشکی ، با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های پیشرفته‌ی درمانی، به بهبود منافذ باز پوست و درمان مشکلات مرتبط با پوست می‌پردازد. با توجه به دانش و تخصص خود، دکتر ذکاوت می‌تواند با در نظر گرفتن نوع پوست و نیازهای مشتریان، بهترین روش درمانی را پیشنهاد کند و با اعمال تکنیک‌های پیشرفته، بهبود پوست و افزایش زیبایی آن را فراهم آورد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99

پاسخ دهید

ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉