روش های مقابله با مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا، عامل پیری زودرس پوست

تمرکز بیشتر افراد برای حفظ سلامت پوست به رژیم غذایی سالم اختصاص می‌یابد، اما آیا اطلاع دارید که آنچه تنفس می‌کنید نیز ممکن است تأثیر نامطلوبی روی پوستتان بگذارد؟ همچنین، علاوه بر تأثیر بر سلامت کلی شما، آلودگی هوا می‌تواند برای پوست نیز مضر باشد. مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا در سراسر جهان وجود دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا منجر به تشدید چین و چروک، تشکیل لکه‌های پیری و سایر مشکلات پوستی می‌شود و پوست را زودتر پیر می‌کند.

 آلودگی هوا و تاثیر آن بر افزایش مشکلات پوستی

هرچند پوست شما به عنوان یک سپر زیستی در مقابل آلودگی های شیمیایی و فیزیکی هوا عمل می‌کند؛ اما قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض آلودگی های قوی می‌تواند تأثیر منفی عمیقی بر پوست شما داشته باشد. ذرات آلاینده مضر حدود 20 برابر کوچکتر از منافذ پوست شما هستند، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند و علائم التهاب و خشکی را ایجاد کنند. علاوه بر این، در ترکیب با اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، یک مولکول بسیار واکنش‌پذیر تولید می‌شود که این واکنش عمیق باعث تجزیه کلاژن و الاستین می‌شود و باعث سستی و کاهش انعطاف‌پذیری پوست می‌شود.

مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا

وجود ذرات ریز و گازهای سمی در آلودگی هوا ممکن است به پوست شما آسیب برساند. عوامل زیر نیز می توانند آسیب های مختلفی در پوست شما ایجاد کنند:

1- ذرات ریز می توانند در منافذ پوست جمع شده و باعث ایجاد آکنه و جوش های سر سیاه شوند.

2- آلودگی هوا می تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون و کدر شدن رنگ پوست شود.

3-آلودگی هوا باعث خشکی پوست و افزایش رادیکال های آزاد و سموم در پوست می شود که به آلرژی، خارش، حساسیت پوستی و لکه دار شدن آن منجر می شود. رادیکال های آزاد با قدرت تداخل با تولید کلاژن پوست، نقش مهمی در حفظ سفتی و سلامت پوست ایفا می کنند. آلاینده های موجود در هوای داخل خانه در تماس با پوست می توانند منجر به تداخل در تنظیم رطوبت پوست شده و در نتیجه آن را خشک و چروکیده کنند.

4-آلودگی هوا، یکی از عوامل اصلی پیری زودرس پوست است. آلاینده های موجود در هوا، سبب خروج اکسیژن از سلول های پوست می شوند که به خشک شدن پوست منتهی می شود. این آلاینده ها با ایجاد رادیکال های آزاد، توانایی بدن در مبارزه با پیری را کاهش می دهند و سبب کاهش تولید کلاژن پوست می شوند.

همچنین کمبود الاستین و تماس با سیگار و اشعه ماورا بنفش نیز می توانند عواملی برای پیری زودرس پوست باشند. بنابراین، اگر مشکل آکنه پوست شما همچنان ادامه دارد، آلودگی هوا ممکن است یکی از دلایل اصلی آن باشد.

به چه صورت می توانیم از پوست در مقابل آلودگی هوا محافظت کنیم؟

در صورتی که نمی توانید به طور ناگهانی و شدید خروجی آلاینده ها را کاهش دهید، می توانید میزان تاثیر آن را کنترل کنید. با ایجاد تغییرات ساده در روتین پوستی خود می توانید بر پوستتان تاثیر مثبتی داشته باشید. پاک کردن پوست به درستی و استفاده روزانه از آنتی اکسیدان ها می تواند نقش مهمی در بهبود و محافظت از پوست شما داشته باشد.

خبر خوب این است که وقتی پوستتان سالم است، به تنهایی یک فیلتر بسیار کارآمد خواهد بود. پوست انسان به خوبی از مواد نامطلوب مانند مواد شیمیایی، عوامل بیماری زا و نور خورشید جلوگیری می کند. مراقبت خوب از پوست خود می تواند به شما اطمینان بدهد که پوستتان به حداکثر امکان در امان است.

 

رعایت نکات زیر می تواند به داشتن پوست سالم در محیط های آلوده کمک کند:

-از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.
-هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
-به گرما، بخار یا حرارت زیاد خودداری کنید.
-صورت خود را کاملا پاک و تمیز نگه دارید، اما در پاکسازی با صابون و لایه برداری زیاده روی نکنید.
-از شرایطی مانند هوای خشک، سرما و باد های شدید دوری کنید.
-محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان را برای مبارزه با رادیکال های آزاد انتخاب کنید.
-محصولاتی را انتخاب کنید که به کاهش التهاب پوست کمک می کنند.
-هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید.
-پوست خود را با یک مرطوب کننده خوب مرطوب نگه دارید.

 

سوالات متداول:

1-آیا آلودگی منجر به افزایش تولید چربی پوست می‌شود؟

بله، بدیهی است که آلودگی هوا ممکن است باعث افزایش سبوم پوست شود، به ویژه در افرادی که پوستشان از قبل مستعد چربی است.

2-چگونه آلودگی هوا بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؟

اثر آلودگی هوا بر سلامت در صورت قرار گرفتن در معرض آن، در تمامی افراد قابل توجه است. زمانی که ما ذرات آلودگی هوا را تنفس می‌کنیم، می‌توانند وارد جریان خون ما شده و عوارضی مانند سرفه و خارش چشم را به همراه داشته باشند و یا منجر به تشدید بیماری‌های تنفسی و ریوی شود که ممکن است منجر به نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بروز سرطان یا حتی مرگ زودرس گردد .

3-نشانه های یک پوست سالم چیست؟

نکاتی را که برای یک پوست سالم باید رعایت کرد، بیان کنید: پوست سالم باید صاف، بدون اکنه، بدون برجستگی، چین و چروک و جای زخم باشد. اگر در بزرگسالی با هر یک از این مشکلات مواجه می شوید، احتمالاً عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی در بدن شما وجود دارد.
سخن پایانی

دکتر ذکاوت معتقدند که آلودگی هوا می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای پوست زنان شود، از جمله:

  • خشکی پوست
  • لک و تیرگی پوست
  • آکنه
  • حساسیت پوست
  • پیری زودرس پوست

دکتر ذکاوت برای درمان مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا، روش های مختلفی را به کار می گیرند، از جمله:

  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست مخصوص پوست های حساس
  • درمان با لیزر
  • درمان با بوتاکس
  • تزریق ژل

دکتر ذکاوت همچنین توصیه می کنند که زنان برای محافظت از پوست خود در برابر آلودگی هوا، اقداماتی را انجام دهند، از جمله:

  • استفاده از ماسک
  • پوشیدن لباس های محافظ
  • استفاده از ضد آفتاب

اگر شما از مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا رنج می برید، می توانید با مراجعه به کلینیک ریحانه النبی، از خدمات دکتر هدیه ذکاوت بهره مند شوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
معصومه خدابخش
معصومه خدابخش
مقالات: 99
ارتباط با ما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ روی یکی از اعضای ما در بخش زیر کلیک کنید
ما معمولاً در کمتر از چند دقیقه پاسخ شما را می دهیم 😉